Coop Sverige i storstilet pris-eksperiment

Salling Group 8. okt 2019 -
This describes the image
Patrik Levin stod i spidsen for konverteringen af Nettos butikker til Coop, før han blev hentet til et andet job. Foto: Coop Sverige

Dønningerne har langt fra lagt sig efter en af de største begivenheder i svensk dagligvarehandel i de seneste mange år: Danske Salling Groups salg af Netto Sverige med 163 butikker til Coop Sverige-ejede CBS her i sommer.

Det gælder sådan set på begge sider af Øresund, for en ukendt andel af sidste uges fyringer i Salling Groups administrationsapparat kan tilskrives frasalget.

Men effekterne er naturligvis større i Sverige, hvor Coop blandt andet har haft travlt med at afvikle Netto-lagre og etablere de første tre testbutikker under Coop-navnet i tidligere Netto-lokaler.

Hensigten er, at erfaringerne derfra skal danne udgangspunkt for en hastig udrulning, hvor omkring fem Netto'er om ugen skifter profil til Coop.

Det indebærer blandt andet, at sortimentet stort set tredobles til ca. 6000 varenumre.

Fem butikker tester priser

Et meget stort tema er priserne i de tre første butikker, der er omstillet fra Netto, plus yderligere to butikker af Coops egne.

De fem butikker opererer nemlig med et prisniveau betydeligt under det, der er normalt i Coop, det næststørste butiksformat i Coop Sverige.

Der bliver også gjort meget ud af at markedsføre de lave priser i butikken med en meget tydelig skiltning.

Der er ingen tvivl om, at Coop vil udnytte købet af en discountkæde til at skaffe sig et nyt prisimage. Men sidst i september bliver der stillet spørgsmålstegn ved, om Coop reelt har råd til at sænke priserne i det omfang, som det er sket i testbutikkerne.

I branchebladet Fri Köpenskap har den svenske prisanalysevirksomhed, Matpriskollen, sammenlignet priser på 100 varer i testbutikkerne med Nettos priser - og priserne i Stora Coop, Coops Sveriges varehusformat.

Resultatet er, at testbutikken i sydsvenske Falkenberg nu er 2,8 pct. dyrere, end den var som Netto, mens et antal Stora Coop-butikker er mellem 4,6 og 14,4 pct. dyrere.

"Coop har ikke råd"

Prisforskellene vækker undren hos Ulf Mazur, som er adm. direktør i Matpriskollen.

- Hvordan skal man forklare det for kunderne? At den store Coop-butik i samme by, som burde være billigere, er 9 pct. dyrere end den lille, bare fordi den lille havde et Netto-skilt tidligere, siger han til Fri Köpenskap.

Mazur tvivler stærkt på, at Coop Sverige vil have råd til at gennemføre et tilsvarende prisniveau i alle sine butikker.

- Hvis Coop mener det alvorligt med denne prisstrategi, så bliver det meget dyrt for dem, og det tror jeg ikke, at de har råd til. I runde tal ville det betyde et tab på omkring 100 mio. svenske kr. på bundlinjen - bare for et prissænkning på 1 pct., siger han.

Opdateret 10. nov 2020