Coop sætter salget af måltidskasser på pause

Salling Group 23. jan 2020 -
This describes the image
Foto: Henrik Frydkjær/Coop
Skrevet af: Søren Tougaard

Måltidskassen fra Coop lukker pga. ombygning”, står der på Coops hjemmeside.

Der var ellers stor optimisme i Coop-lejren, da koncernen tilbage i september 2017 lancerede måltidskasser, der skulle tage kampen op med andre måltidskasseleverandører på et buldrende vækstmarked.

Dengang var Coop den eneste aktør, der både leverede måltidskasser og dagligvarer direkte hjem til forbrugerne.

Her lidt mere end to år senere er måltidskasse-forretningen sat på pause efter nedgang i salget sidste år.

Beslutningen kom blot få uger efter, at måltidskasserne blev brugt som en del af argumentationen, da Coop kickstartede en mere aggressiv markedsføring af sit dagligvaresalg over nettet i Aarhus-området.

- Måltidskassen fra Coop var en kæmpe succes i starten, men vi så en afmatning i anden halvdel af 2019. Det fik os til at overveje og beslutte at trykke på pause. Vi må erkende, at konceptet ikke har været stærkt nok. Derfor går vi nu i tænkeboks og udvikler et stærkere koncept, som kan komme tilbage på markedet i løbet af i år, siger Morten Viktor, kommerciel direktør i Coop.dk Mad.

Han vil ikke oplyse en relanceringsdato og heller ikke ud med, hvor mange måltidskasser Coop leverede på ugebasis, umiddelbart før beslutningen om pausen blev taget kort før jul.

Mange vil nok undre sig over, hvorfor I ikke bare kører videre med det eksisterende koncept og trykker på enter, når det nye koncept er færdigt?

- Det kunne man godt gøre, men i stedet for at drifte en løsning har vi valgt at bruge al energi på at udvikle et koncept, som hænger bedre sammen med de fysiske butikker, så det kan få en helt anden skala. Endnu ved vi jo ikke, hvordan det nye koncept kommer til at se ud, for der er rigtig mange muligheder, siger Morten Viktor.

Stort vækstdyk

Han erkender, at der er stor sandsynlighed for, at en stor del af Coops loyale måltidskunder nu siver over til konkurrenterne, og at de kan blive svære at indfange igen.

På markedet for måltidskasser er økologiske Aarstiderne den største aktør med en samlet omsætning på 685 mio. kr., der dog omfatter mere end måltidskasserne, efterfulgt af Retnemt og Salling Group-ejede Skagenfood, der begge omsætter for mere end 100 mio. kr.

Fælles for alle tre virksomheder er, at væksten faldt brat i det seneste offentliggjorte regnskabsår.

F.eks. havde Aarstiderne blot en vækst på 2 pct. i 2018 mod en vækst på 18 pct. i 2017.

I 2017, samme år som Salling Group opkøbte 80 pct. af Skagenfood, landede selskabet en vækst på hele 47 pct., som i 2018 faldt til 9 pct. og en samlet omsætning på 120 mio. kr.

Opdateret 10. nov 2020