Coop forholder sig afventende i priskrig

Salling Group 5. sep 2017 -
This describes the image
Foto: Helle-Karin Helstrand

Med en kraftig prisreduktion på over 300 varer har Dansk Supermarked taget et offensivt træk i den intensiverende konkurrence på markedet. En priskrig, som blev igangsat, da Meny lancerede ”Discountmatch”, der betød lavere priser på 500 dagligvarer.

Hos Coop har man dog foreløbig ingen planer om at tage aktivt del i den igangværende priskrig.

- Vi følger selvfølgelig markedet nøje - og vil sikre at vi samlet set er konkurrencedygtige. Men vi har ikke set noget i markedet, der her og nu får os til at foretage os noget ekstraordinært, siger Jens Juul Nielsen, informationsdirektør hos Coop.

Mere end 300 varer har Føtex allerede sat ned og over de kommende uger følger prissænkninger på flere hundrede varer.

Sigtet er, at over 2.000 varer bliver permanent billigere for forbrugerne, der kan glæde sig over, at prisreduktionen sker på tværs af alle kategorier og både tæller mærkevarer og private label.

F.eks. har Føtex sænket stykpris på frugt med 20 pct., mens 400 gram hakket oksekød og kyllinginderfiletter er blevet henholdsvis 17 og 18 pct. billigere.

Presser Coop

I alt har Dansk Supermarkeds koncernchef Per Bank bebudet, at prisreduceringen er en klækkelig investering på 250 mio. kr. som vil kunne mærkes direkte på bundlinjen på den korte bane, men som Dansk Supermarked på sigt forventer at tjene ind igen på nye Føtex- kunder.

Hos den erfarne detailanalytiker, Bruno Christensen, er vurderingen, at Coop kommer til at tabe kunder efter Dansk Supermarkeds offensive manøvre.

- Jeg tror, alle i dagligvarehandlen gerne vil have mere omsætning, og Dansk Supermarked har økonomisk styrke - i modsætning til Coop - til at gå efter flere markedsandele.

- 250 mio. kr. er en investering i flere kunder og mere omsætning. Coop kan kun svare igen med lavere priser, hvilket vil forstærke de i forvejen dårlige økonomiske nøgletal. Jeg tror derfor, Coop vil fastholde gældende strategi og derfor vil tabe kunder, lyder analysen fra Bruno Christensen.

Coop præsenterede et utilfredsstillende 2016-regnskab og et markant dyk i EBIT-resultatet, som landede på 254 mio. kr.

Opdateret 10. nov 2020