Coop-familiens danske salg slog Sallings i 2018

Salling Group 24. maj 2019 -
This describes the image
Arkivfoto: Helle-Karin Helstrand

Det er et fastslået faktum, at Salling Group sidste år overhalede rivalen Coop Danmarks kæder som markedsleder indenfor dagligvarer her i landet.

Men nu er begges 2018-regnskaber offentliggjort. Og af dem fremgår det, at Coop-familien, Coop-koncernen og de selvstændige brugsforeninger stadig omsatte for over 700 mio. kr. mere end konkurrenten i Danmark.

Med 42,8 mia. kr. til Coop og brugsforeningerne og 42,05 mia. kr. til Salling Group i Danmark fastholder Coop et lille forspring.

De to dagligvaregiganter sælger begge fødevarer, og desuden handler især Salling med nonfood i stor stil. Men Coop henter et omsætningsmæssigt forspring på et betydeligt salg af brændstof fra de mange tankanlæg, der ligger i tilknytning til Brugser og Kvickly'er.

- Det er rigtigt, at vi har et relativt stort salg af brændstof, og det har betydning for vores totale omsætning, lyder det fra Jens Juul, som er informationsdirektør i Coop.

Han afviser dog at sætte tal på, hvor meget brændstofomsætningen fylder i det samlede billede.

Nyt tronskifte i år

Coop-familiens skrumpende omsætningsforspring til konkurrenten kan dog blive elimineret allerede i år, hvor de godt 80 butikker i Coop-kæderne, der blev lukket i begyndelsen af 2018, ikke længere leverer et bidrag til det samlede salg.

Omvendt åbner og konverterer Salling Group stadig mange Netto'er - med en efterfølgende vækst som resultat - lige som 26 nye BR-butikker formentlig kan levere en pæn trecifret millionomsætning i år.

I forbindelse med præsentationen af Salling Groups nøgletal for 2018 gav adm. direktør Per Bank denne tolkning af betydningen af at være størst:

- Vi blev jo for første gang nogensinde markedsleder på fødevarer i Danmark. Vi har været den største detailhandler længe, fordi vi har haft udlandet med. Men er det vigtigt at være markedsleder? Hmm, ikke i sig selv. Men det kommer kunderne til gode, fordi det gør os mere attraktive over for vores partnere, og det giver et endnu større indkøbsvolumen. Også med hensyn til at få nye varer først mv. har det bare en vis betydning at være den største, sagde han.

Opdateret 10. nov 2020