Coop er blandt de bedste til at kommunikere med medierne

Salling Group 20. jan 2020 -
This describes the image
Foto: Coop Danmark
Skrevet af: Søren Tougaard

Hvilke virksomheder, pressechefer og topchefer vurderer erhvervsjournalisterne egentlig selv er de bedste til at kommunikere med medierne herhjemme? Svaret finder man i den årlige undersøgelse PR Barometeret fra konsulenthuset Aalund.

Her har 243 erhvervsjournalister listet op, hvem de mener, er bedst til at interagere med medierne.

Helt i top blandt virksomhederne ligger Novo Nordisk efterfulgt af Lego. I top 5 finder man også mejerigiganten Arla Foods på fjerdepladsen skarpt forfulgt af Coop og Carlsberg på en delt femteplads.

Mens Arla Foods eksempelvis har en stor afdeling til at drive både kommunikation og pressehåndtering, er det anderledes i f.eks. Coop Danmark, hvor den erfarne Jens Juul Nielsen som informationsdirektør ofte selv optræder i medierne og nærmest ene mand tager sig af alle mediehenvendelser. Og det gør han effektivt, hvis man spørger erhvervsjournalisterne.

Jens Juul Nielsen kommer ind på en fjerdeplads over de mest fremtrædende pressechefer, mens Jens Hansen, pressechef hos Danish Crown, indtager femtepladsen.

Her er det værd at bemærke, at Dagrofas nye kommunikationsdirektør Mariam Skovfoged indtager andenpladsen for hendes daværende rolle som kommunikationschef hos SAS.

Nye kommunikationsansvarlige

Undersøgelsen viser også, at man ikke nødvendigvis behøver at være pressechef for en virksomhed med et godt omdømme for at ligge højt på listen.

Således vurderer journalisterne, at Danske Banks tidligere pressechef Kenni Leth er bedst til medierelationer herhjemme.

Ingen topchefer i hverken dagligvarekoncerner eller blandt leverandørerne er i top 5 over de erhvervsledere, der er bedst til at optræde i medierne.

Den position indtages suverænt af Anders Dam fra Jyske Bank foran Mads Nipper fra Grundfos.

Alle data i forbindelse med undersøgelsen er indsamlet fra 29. april til 10. juli sidste år.

I samme periode skete der to markante forandringer på kommunikationsfronten hos de hjemlige dagligvarekoncerner.

Jonas Schrøder, tidligere CSR-chef i Salling Group, blev Rema 1000 Danmarks første kommunikationschef i starten af maj sidste år.

På samme tidspunkt annoncerede Salling Group, at kommunikationsdirektør Mads Hvitved Grand stoppede efter syv år i koncernen, hvor tidligere TV2-nyhedsvært Annette Juhler Kjær i dag har ansvaret for kommunikation, public affairs og CSR.

Opdateret 10. nov 2020