Coop drosler ned på tilbuddene

Salling Group 16. okt 2017 -
This describes the image
Foto: Ulrik Samsøe Figen

Coop har skruet ned for blusset i tilbudsaviserne, når man sammenligner med sidste år. Koncernen har således i årets første 39 uger sendt 10 pct. færre tilbudssider ud til kunderne, viser tal, som Tilbudsdata har trukket til Dansk Handelsblad.

Faldet skyldes ikke mindst et markant dyk det seneste kvartal. Således er antallet af sider i tilbudsaviserne faldet med 28 pct. i ugerne 14-26. I andet kvartal kom der knap 11 pct. færre sider, mens der skete en stigning i første kvartal.

Mængden af markedsførte varer i tilbudsaviserne fra kæderne Kvickly, Dagli’Brugsen, SuperBrugsen og Fakta er faldet tilsvarende, mens antallet af tilbud er status quo i Irma. I de fire førstnævnte kæder er der sket et fald i antallet af markedsførte varer på mellem 8 og 19 pct. SuperBrugsen og Kvickly, der traditionelt sælger flere nonfood-varer end søsterkæderne, har også skåret ned på markedsføringen af nonfood- varer.

Dagli’Brugsen og Irma har markedsført lidt flere nonfoodvarer i perioden, men det drejer sig om ganske få tilbud. Der er alt i alt sket et fald i sideantallet med nonfood-varer på 6,6 pct. i Coops kæder.

Meny sender flere tilbud ud

Det betyder dog ikke, at Coop har droslet ned i kampen om de prisbevidste kunder. Kæderne har eksempelvis fortsat forskellige procentnedsættelser – typisk 25 pct. - på større eller mindre kategorier på samme måder som eksempelvis Føtex og Bilka har det i perioder.

Når man kigger på, hvor mange tilbudssider de enkelte dagligvarekoncerner sprøjter ud i deres ugentlige tilbudsaviser, ligger Dansk Supermarked med Bilka, Netto og Føtex i top med Coop på en andenplads. Dansk Supermarked har i årets første tre kvartaler øget antallet af sider med 1 pct., mens Dagrofa har øget sideantallet med 7,2 pct., hvilket blandt andet skyldes, at Meny har øget mængden af markedsførte varer med 12,5 pct. sammenlignet med samme periode året før.

Opdateret 10. nov 2020