Centralisering af dagligvaremarkedet påvirker lejepriserne

Salling Group 10. aug 2017 -
This describes the image
Arkivfoto: Helle-Karin Helstrand

Dagligvarekæder lukker butikker i de mindste byer, mens de kæmper om de bedste butiksplaceringer i landets største byer. Ikke mindst i København jagter blandt andre Lidl og Rema 1000 nye placeringer.

Samtidig er flere års ekspansion og fremgang i discountsektoren stort set stagneret, med lukning af hele Kiwi-kæden og 32 Aldi-butikker som konsekvens.

Ændringen af markedet smitter af på prisen på leje af butikslokaler, fortæller Frank Jensen, der er partner og regionsdirektør for Nordjylland i EDC Erhverv.

- Prisen for lejemål til dagligvarebutikker var i en årrække støt stigende, fordi konkurrencen om placeringerne har været hård i hele landet. Nu ser vi en øget differentiering af priserne, siger Frank Jensen.

Han henviser blandt andet til, at discountkæderne i en periode kæmpede om en placering i selv de mindre byer.

Butikker, som nogle kæder måtte skille sig af med, allerede inden butikken nåede at åbne.

- De seneste par år er prisen på butikslokaler faldet med 15- 20 pct. på de dårligste placeringer, hvilket blandt andet er i de mindre byer. Der har lejen nok nået et niveau, hvor den bliver, såfremt butikken er udlejet til dagligvarehandel. Sker udlejning til anden anvendelse, kan lejen falde yderligere. Det vil i hvert enkelt tilfælde komme an på en forhandling, siger Frank Jensen.

Han tilføjer, at prisen i de allerstørste byer til gengæld enten er status quo eller stigende.

- Det er en konsekvens af, at konkurrencen om de bedste placeringer er øget i de allerstørste byer, siger han.

En tredjedel får dagligvarer på hylderne
EDC Erhverv Poul Erik Bech har et samarbejde med Dansk Supermarked, og Frank Jensen forventer, at kæden skal udleje omkring 20 af de 81 Kiwi-butikker, som Dansk Supermarked overtog fra Dagrofa.

Derudover skal ejendomsmæglerkæden afsætte i hvert fald tre Aldi-butikker i det nordjyske.

Lige inden sommerferien indgik ejendomsmæglerkæden og Dansk Supermarked aftale om de første syv af de 20 lejemål.

De næste fire er lige på trapperne, og Frank Jensen er optimistisk, når det gælder om at få dem lejet ud.

- Ud af de første syv Kiwi-butikker er vi i dialog om udleje af de fem. Det er meget godt, når man tager i betragtning, at det er sket hen over sommeren. De sværeste at udleje er de mindste og ældste, siger han.

Prisen per kvadratmeter ligger mellem 1100 og 1500 kr. årligt, men svinger meget.

Eksempelvis koster en tidligere Kiwi-butik i Slagelse på i alt 1000 kvm. 1,35 mio. kr. om året, mens en butik på 890 kvm. i Korsør koster mindre end halvdelen – nemlig 534.000 kr. om året.

For 856 kvm. i Horsens skal lejeren af med 342.400 kr. årligt.

Gennemsnitsstørrelsen for Kiwi-butikkerne er 1000 kvm., mens den for Aldi-butikkerne kun er omkring 600 kvm.

- Hvis en butik kun er på 600 kvm. i alt, og der ikke er mulighed for udvidelse, er det selvfølgelig sværere at afsætte den, end hvis den er på 1000 kvm. og ny eller kun få år gammel, siger Frank Jensen.

Han forventer en liggetid på mellem tre og ni måneder. Men langt fra alle 20 butikker får igen mel og kartofler på hylderne.

- Som det ser ud nu, regner jeg med, at cirka en tredjedel bliver udlejet til en købmand eller en dagligvarekæde, siger han.

Opdateret 10. nov 2020