Brugsforeninger overtager flest Netto-butikker i Sverige
Mens vi herhjemme venter spændt på at se, hvor meget Salling Group fik ud af at sælge Netto Sverige til CBS, et selskab ejet af Coop Sverige, følger vores svenske kolleger tæt, hvad der nu sker med de godt 160 butikker.
Blandt det seneste nye i den føljeton er Icanyheters historie om, at CBS¸ Coop Butiker och Stormarknader, faktisk kun beholder et mindretal af butikkerne - ca. 70 butikker - mens resten bliver solgt videre til regionale selskaber, der fylder meget i den måde, som Coop-familien er organiseret på i nabolandet.
- Vi er til stede i Stockholmsområdet, Mälardalen, Östergötland og dele af Skåne, og brugsforeningerne på de øvrige markeder i landet. Foreningerne har det bedste lokalkendskab, og det er naturligt, at de ejer og driver butikkerne der, siger Christian Wijkström, der er topchef i det Coop-ejede CBS til bladet.
En af de regionale foreninger i det sydlige Sverige, Coop Kristianstad Blekinge, vil således øge antallet af butikker med 12 af de snart forhenværende Netto-butikker.
Finansiering af ”fantastisk pris”
Med de nye oplysninger står det klart, at CBS får finansieret købet, der betegnes som den største handel i branchen i mange år i Sverige, af videresalg af store dele.
Således er butikslejemålene solgt fra, og det samme er lagrene. Nettos første lager i Falkenberg blev for nylig overtaget af Carlsberg i Sverige, der lejer sig ind fra næste år.
Den præcise salgspris for Netto Sverige vil formentlig fremgå af Salling Groups årsrapport, når den bliver offentliggjort om nogle måneder, men Sallings adm. direktør Per Bank kaldte det for ”en helt fantastisk pris”, da salget blev offentliggjort i maj sidste år.
31 Coop-butikker
Konverteringen af Netto-butikkerne til Coop-formatet er langt fra i mål her i begyndelsen af 2020, men det skal være klaret, inden året er omme. Sidste år skiftede de første 16 Netto’er navn og koncept i Sverige, og her i januar kommer endnu en bølge med fem Coop-åbninger hver fredag tre uger i træk, så i alt 31 butikker er konverteret ved udgangen af januar.
– Siden er det tanken, at vi skal omstille mellem tre og fem butikker om ugen for at blive helt færdige til efteråret, siger Coop Sveriges pressechef Tobias Rydergren til branchebladet Fri Köpenskap.