Brugsforeningen er klar til fremtiden i Udkantsdanmark

Salling Group 20. nov 2015 -
This describes the image

Kilometer efter kilometer, sydpå ad landevejen fra Holstebro, møder øjet kun hede og skov, afbrudt af opdyrkede marker.

Pludselig dukker et betongråt tårn med DLGs logo dog op af disen. Nogle kilometer efter bliver også Spjalds parcelhuse synlige.

Sådan cirka midt i byen, på Hovedgaden, ligger SuperBrugsen, der med en lang række skilte fortæller, at her kan man få ti stykker frugt til 18 kroner. Tilbuddet er fast og skal være med til at holde borgerne i byen, når køleskabet skal fyldes. Den samme opgave har OK-tanken, der ligger sammen med butikken.

Spjald ligger med sine godt 1200 indbyggere 10 km nordvest for Videbæk, 28 km syd for Holstebro, 21 km nord for Skjern og 20 km nordøst for Ringkøbing - eller i det som uddeler i byens nyrenoverede SuperBrugs, Rasmus Mikkelsen, kalder ”smørhullet” mellem de store byer.

”Kan man ikke godt tillade sig at kalde det her for Udkantsdanmark”, spørger Dansk Handelsblads udsendte forsigtigt.

- Jo, og det er netop vores udfordring. Vi er nødt til hele tiden at gøre os attraktive, svarer Rasmus Mikkelsen, der er født og opvokset i området. Han bor i dag i Spjald sammen med sin familie, der ud over ham selv og hans kone, består af tre børn på henholdsvis ét, fire og seks år.

Bankens grund er en fremtidssikring

Rasmus Mikkelsen har netop, sammen med foreningen, der ejer SuperBrugsen, stået bag en stor ombygning af den 103 år gamle butik, og lige nu arbejdes der på at skabe ekstra parkeringspladser på nabogrunden, som foreningen har købt af den lukkede bank. Kunderne vil nemlig parkere ved butikkens indgang - og ikke på de parkeringspladser, som ligger bag butikken.

- Men samtidig med at vi fordobler antallet af parkeringspladser foran butikken, fremtidssikrer vi butikken. Man ved jo aldrig, hvad vi får brug for, og når en nabogrund er til salg, må man ikke lade sådan en chance gå fra sig, siger uddeleren.

Brugsforeningen har også givet støtte til byens nye hal og et nyt sundhedshus.

- Når borgerne støtter os ved at handle i butikken, vil vi gerne give noget tilbage, siger Rasmus Mikkelsen.

Vokset op i brugsen

Han er nærmest flasket op med brugsbevægelsen. Hans far, Jens Peder Mikkelsen, er nemlig netop gået på efterløn efter et liv som uddeler i den nærliggende Grønbjerg Lokalbrugs. Rasmus Mikkelsen blev uddannet i butikken i Spjald i 2005, og efter to år med et smut til et hoteljob Frankrig og et par ledende stillinger i forskellige Coop-butikker, vendte han tilbage til sin SuperBrugsen i Spjald som souschef i 2007.

I 2009 blev han uddeler.

- Det er et superfedt job med mange forskellige facetter. Jeg holder meget af kundekontakten, og jeg kender jo alle vores kunder, siger uddeleren, der ikke tæller timer, når han er på arbejde.

- Jeg har jo et vist ansvar over for medlemmerne, der ejer butikken, smiler han.

En del af det ansvar, som Rasmus Mikkelsen har påtaget sig, er at sikre, at butikken hele tiden kan tiltrække kunder fra oplandet og holde de lokale i byen. I Videbæk ligger nemlig også en SuperBrugs, og den har som naboer en ABC Lavpris og en Netto.

- Brugsens tag skulle skiftes, og vi skulle ændre butikken efter kædens koncept 15, så vi besluttede, at vi lige så godt kunne give butikken den store omgang - og i stedet for at etablere personalerum i det, der var lager, byggede vi ovenpå, fortæller uddeleren, der i dag kan fremvise en førstesal med en lys og rummelig kantine, omklædningsrum og kontorer med udsigt til tårnet ved landbrugsselskabet Vestjysk Andels bygninger og de store vidder uden for byen.

Fokus på ferskvarer

Frugt og grøntafdelingen er blevet nedkølet, og er i dag lukket inde bag glasvægge. Fra afdelingen, der er blevet dobbelt så stor, er der udsigt ud over en stor del af butikken med sine lave reoler.

Inden kunderne når slagter- og delikatesseafdelingen, passerer de et brødskab med brød fra nabobutikken, byens bager. Siden ombygningen har brugsen fået et større sortiment af friskbagt brød.

- Vi vil ikke have bake off-brød og dermed konkurrere med bageren, men når vi har et større udvalg, vælger kunderne måske at købe et bagerrugbrød i stedet for et fra industrien, siger Rasmus Mikkelsen, der tidligere kun solgte franskbrød fra bageren.

Den udvidede og ombyggede delikatesseafdelingen er næste stop.

- Den er samtidig opnormeret med en mand, og når afdelingen har fået mere personale, skal vi også sælge mere. Derfor har vi øget udbuddet af frokostretter og sandwich og sælger blandt andet en del madpakker, smørebrød og pålægskagemænd, ligesom den nye delikatesseleder har udvidet sortimentet af færdigretter og måltidsløsninger, fortæller uddeleren.

I dag er der tortillas med hjemmelavet kødsovs og tilbehør til 70 kroner - og der er mere end til to personer i posen.

- Men kunderne kan også selv sammensætte retter med frit valg mellem kød og forskellige typer tilbehør, siger uddeleren.

Stigende omsætning og pæn bundlinje

I den nye mejeriafdeling sparer butikken med de nye køleskabe til gengæld arbejdskraft. Hylderne skråner nemlig en smule og er belagt med silikone. Det betyder, at mælkehylderne trimmer sig selv.

- Det fungerer helt vildt godt, og skabene ser hele tiden pæne ud. Hylderne skal bare ind i mellem sprøjtes med silikone for fortsat at være glatte, fortæller uddeleren, mens han demonstrer, hvordan den næste liter mælk ruller frem når han tager en karton fra hylden.

- Vi har som en del af ombygningen også skiftet al belysning ud med LED. Vi har fået aircondition i butikken, og vores frost- og kølerum er også nye, fortæller Rasmus Mikkelsen, der forventer, at hele ombygningen, der har kostet i alt 7,5 mio. kroner, vil betyde et større overskud i det nuværende regnskabsår.

- Vi har dog aldrig haft røde tal på bundlinjen. Omsætningen nåede i 2014 op på 36,5 mio. kroner uden moms, og vi forventer at vækste med cirka 8 pct. i år, siger uddeleren, der oplever, at både kundekurven bliver større, og at butikken har flere ekspeditioner hver dag.

Han vil dog ikke sætte præcise tal på væksten.

Tekst og foto: Helle-Karin Helstrand
hkh@dhblad.dk

Opdateret 10. nov 2020