BR i Tilst er et vaskeægte legeland

Salling Group 14. aug 2020 -
This describes the image
||| Foto: Kristoffer Veggerby|Foto: Kristoffer Veggerby|På grund af coronakrisen er der stadig elementer, som mangler i "legelandet". Blandt andet det blå hav af legoklodser, som skal omfavne butikkens centerstykke - piratskiber. Foto: Kristoffer Veggerby|Fo

Væk er den blå facade med det omvendte ”R” i Toys'R'Us-navnet og de snorlige hyldemeter med en umiskendelig aura af ”nok se, men ikke røre”.

I dag er det ”nye” BR-legetøjsunivers alt andet end traditionel. Salling Group har med opkøbet og videreførelsen af BR taget formlen for den almindelige legetøjsbutik, streget mange af de klassiske butikselementer over med en ’pangfarvet’ tusch og gået i en helt anden retning - en retning, som indebærer tematiske legeuniverser, cykler og legetøj til fri afbenyttelse og plads til armbevægelser frem for hyldemeter.

- BR skal være et sted, hvor børnene smider sokkerne og udforsker butikken. Det skal være et sted, hvor de kan lege Spiderman og Marvel-superhelt i klatrebanen eller pirat på sørøverskibet - og det har kunderne taget fantastisk godt imod, fortæller Mette Juul-Andersen, distriktschef i BR.

[caption id="attachment_89999" align="alignnone" width="696"] BR skal være et sted, hvor børn i alle aldre kan udforske og lege med tingene - uden "købetvang". Ifølge distriktschef i BR Mette Juul-Andersen (tv) giver det også børnene en chance for at finde udvide deres horisont foruden de få produkter, som tilfældigvis er oppe i tiden. Foto: Kristoffer Veggerby[/caption]

Inden hun i forbindelse med opkøbet blev en del af BR og ansvarlig for de jyske butikker, var hun 15 år i Bilka - senest som ansvarlig for al nonfood i Bilka Skalborg. Mens hun viser rundt i BR-butikken i Tilst forklarer hun, at butikken, der ligger lige uden for Aarhus, har ”havet”, som overordnet tema. Søsterbutikken i Odense operer med temaet ”rummet” og Rødovre med ”skov”. På den måde adskiller de enkelte butikker sig fra hinanden, mens kernen forbliver den samme: At der er plads til leg.

Et skib på land

I den 1700 kvm store forretning kører børn på cykler, mens andre rutsjer ned af piratskibet i midten af butikken - og her er blot tale om en gennemsnitlig tirsdag lige før sommerferien.

I weekenden er butikken omdannet til et regulært legeland, lyder det fra Mette Juul-Andersen, som understreger, at smitterisikoen stadig hænger som et trælst bagtæppe.

- Det var jo en mærkelig situation at skulle lancere de nye butikker midt i corona, men sådan blev det. Lige nu kører vi måske på 70 pct. kraft i overført betydning, men for børnene betyder det ikke alverden. De ved jo ikke, hvad der mangler, men leger i stedet med det, der nu engang er på plads, lyder det.

Krisen betyder blandt andet, at klatrebanen mangler store skumklodser, børnene kan hoppe ned i. og piratskibet mangler sækkevis af løse legoklodser. Den mest åbenlyse mangel, forklarer Mette Juul-Andersen, er dog de tomme pladser på hylderne.

[caption id="attachment_90001" align="alignnone" width="696"] På grund af coronakrisen er der stadig elementer, som mangler i "legelandet". Blandt andet det blå hav af legoklodser, som skal omfavne butikkens centerstykke - piratskiber. Foto: Kristoffer Veggerby[/caption]

- Vi har indrettet butikken med ”prøvehylder”, hvor en del af det udstillede legetøj skal stå fremme til børnene, så de kan lege med det. Men ligesom med skumklodserne, er det fjernet lige nu, fordi vi ikke tør tage chancen. Vi skal ikke risikere, at det ikke bliver sprittet ordentligt af og potentielt bliver en smittekilde. Det legetøj, der nu engang er fremme, bliver som hovedregel lagt væk i 72 timer, hvis vi ikke gør det rent med det samme, lyder det fra distriktschefen, som samtidig roser både forældre og børns hygiejne.

- Vi har opsat afspritningsstationer i hele butikken og minder løbene gæsterne om, at vi skal passe på hinanden. Dét sagt, oplever vi, at både forældre og især de større børn har opbygget en god kultur omkring håndhygiejne - og så hjælper forældrene de mindre børn.

Gode tider for legetøjshandlen

På nuværende tidspunkt tæller BR-kæden 26 butikker med to mere undervejs - og kombinationen af fysiske legebutikker og onlinehandel har, især under coronakrisen, været med til at holde salget i gang og på et tilfredsstillende niveau, siger Mette Juul-Andersen.

- BR har indtil videre vist sig som en sund forretning i et ellers hårdt miljø. Og mens vi ikke kan give fuld gas på den fysiske leg, så har vi alligevel oplevet et løft på grund af Covid19. Først med lukkede institutioner, hvor forældrene havde brug for at underholde børnene, når ”skoledagen” sluttede og nu med udsigten til en sommerferie i Danmark, hvor den årlige tur til udlandet for manges vedkommende er aflyst, siger Mette Juul-Andersen.

[caption id="attachment_90002" align="alignnone" width="314"] Foto: Kristoffer Veggerby[/caption]

- Det giver i hvert fald tre ugers fri, hvor børnene skal aktiveres. Der har vi både haft et markant løft i salget af emner som trampoliner og svømmebassiner, og kunderne har en tendens til at ”shoppe op”. Det betyder, at vi sælger flere af de større og dyre modeller. Samtidig har vi også set et stærkt salg i Lego og de kreative produkter, fordi der er mange timers underholdning.

Ikke i konkurrence med Bilka

Blot et stenkast fra BR i Tilst ligger en anden markant spiller i Salling Group regi. Den lokale Bilka, som også sælger legetøj. På spørgsmålet om, hvordan man undgår at stjæle kunder fra hinanden, lyder det fra Mette Juul-Andersen, at det i og for sig løses helt naturligt.

- Det er to forskellige indkøbsscenarier, som ligger bag et køb i Bilka og i BR. Produkterne i Bilka har en fin kvalitet, men udvalget er naturligt mindre, da de blot er én afdeling i hypermarkedet. I BR har vi et bredere udvalg - både på produktkategorier, men også inden for de enkelte brands.

- Samtidig forbinder mange også produkterne i BR med en høj kvalitet. Og tendensen er generelt, at kunderne i stigende grad vil betale for kvalitet - og så er det et kæmpe plus, at børnene kan komme herud og prøve tingene af, før forældrene skal betale, siger Mette Juul-Andersen.

Mens butikken er indrettet med børnene in mente, er der dog også gjort plads til én ting, som sikrer, at forældrene ikke bliver alt for utålmodige, mens børnene pisker fra den ene aktivitet til den anden. Allerbagerst i butikken, til venstre for det lyserøde, lilla og lyseblå Frost-slot, der er inspireret af Disney-filmen, står forældrenes hellige gral - en kaffemaskine til fri afbenyttelse.

Opdateret 10. nov 2020