Borgmester afviser kritik i Netto-sag

Salling Group 8. feb 2021 -
2 min læsetid
This describes the image
Arkivfoto: Henrik Frydkjær
  • Borgere ønsker mere åbenhed omkring planer for en ny Netto i Marstal. Den demokratiske proces er ikke begyndt, siger borgmester  

Skrevet af: Søren Tougaard

Den 14. januar blev lokalpolitikere og befolkningen på Ærø for første gang orienteret om, at Netto vil opføre ny butik på havnen i Marstal. Mindre end en uge senere, den 20. januar, besluttede lokalpolitikerne sig for at gå videre med planerne, der både vil kræve en ændring i kommune- og lokalplan.

Det mener tilflytter Susanne Paluszewski-Hau er en alt for hurtig og lukket proces Det siger hun til Fyns Amts Avis. Hun har tidligere arbejdet med borgerindragelse, nærdemokrati og byudvikling i Københavns Kommune. 

Hun mener i stedet, at lokalpolitikerne med Salling Groups ønske om en ny placering på havnen burde have åbnet op for processen og inddraget borgerne. 

- Som minimum kunne man offentliggøre alle dokumenter i sagen og lave fire ugers forhøring. Min erfaring er, at så tidlig borgerinddragelse som muligt giver den bedste proces, siger hun til avisen. Susanne Paluszewski-Hau har derfor foreslået et virtuelt borgermøde om planerne, men foreløbig uden held. 

Nettos ønske om en placering på havnen i Marstal er blevet et stort samtaleemne i byens Facebook-gruppe. 

Skyder kritik ned

Borgmester Ole Wej Petersen (S) har tidligere holdt møde med entreprenørfirmaet Amstrup og Baggesen, der repræsenterer Salling Group, om byggeplanerne den 20. november sidste år. Han mener dog ikke, at borgerne skulle være inddraget tidligere, da der endnu ikke er taget en beslutning i sagen.  

- Vi skal først have et grundlag, som vi kan tage en beslutning ud fra, og vi skal have et eller andet grundlag, som vi kan præsentere borgerne for, inden vi laver borgerinddragelse, siger han til avisen. 

Ved ændringer af såvel kommuneplan som lokalplan er høringer på mindst fire uger et lovkrav. Her siger borgmesteren, at der også kommer et borgermøde. 

 

 

Opdateret 8. feb

Vil du vide mere?

DH Food Professional banner