Bilka vil være hyggeligere

Salling Group 2. maj 2016 -
This describes the image
Arkivfoto: Helle-Karin Helstrand

Knap 46 år er gået, siden Dansk Supermarked den 7. oktober 1970 slog dørene op for landets første hypermarked, Bilka, i Aarhus-forstaden Tilst.

Dengang stod alle varer i kasser på paller, og kunderne kom kørende i bil eller bus fra nær og fjern for at købe stort – og ikke mindst billigt – ind.

For få uger siden slog samme varehus dørene op for et gennemrenoveret hus i en ganske anden stil, der med en shop-in-shop-indretning i højere grad minder om et storcenter.

- Da Bilka var helt nyt, var det ikke alene billigt at komme i varehuset. Det et var også en oplevelse, fordi det store varehus adskilte sig fra alt, vi kendte. Sådan skal det være igen, siger 50-årige Claus Dahl, der voksede op i Aarhus-forstaden Risskov og har selv været ”kunde” i varehuset helt fra Bilkas første dage.

[caption id="attachment_50127" align="aligncenter" width="5761"]Varehuschef i Bilka i Tilst, Claus Dahl, er uddannet slagter og indledte sin karriere i Dansk Supermarked som slag-termester i Føtex i 1984. Han kommer til Bilka-kæden i 1991 som slagtermester, i 1996 bliver han elektronikchef, og i 1997 salgschef i Bilka i Kolding. I 1998 bliver han varehuschef for første gang. Foto: Helle-Karin Helstrand Varehuschef i Bilka i Tilst, Claus Dahl, er uddannet slagter og indledte sin karriere i Dansk Supermarked som slag-termester i Føtex i 1984. Han kommer til Bilka-kæden i 1991 som slagtermester, i 1996 bliver han elektronikchef, og i 1997 salgschef i Bilka i Kolding. I 1998 bliver han varehuschef for første gang.
Foto: Helle-Karin Helstrand[/caption]

- Som så mange andre skulle min familie i Bilka én gang om måneden - som regel omkring den første, når det var lønningsdag, siger Claus Dahl, der har to søskende.

- Vi tog af sted alle fem i en Ford Taunus 2000, og det allerbedste var, når vi endte med at spise i bistroen, hvor dugene dengang var rød og hvidternede. Så kunne vi sidde der og kigge ud på de andre kunder, og vi unger fik lov at løbe rundt og kigge på varerne. Nogle gange fik vi ”noget”. Som regel ikke den store æske Lego, som vi plagede om, men det endte da ofte med en lille pakke, husker Claus Dahl med et smil.

Bilka eller Legoland

Siden den gang, i Claus Dahls barndom, er discountkæderne kommet til, og de har – sammen med netbutikkerne - presset Bilkas varehuse.

- Vi er stadig de billigste, men kunderne har fået en anden opfattelse – blandt andet fordi det er så nemt at købe ind i discountbutikken henne på hjørnet. Derudover køber mange i dag varer som eksempelvis elektronik, der traditionelt har trukket kunder i Bilka, på nettet. Skal vi have flere kunder i Bilka, skal de have noget andet end bare billige varer, siger varehuschefen.

- I dag snakker man om i familien, hvorvidt man skal bruge fridagen i Legoland, Tivoli, Ikea eller Bilka, og så skal der nok lidt mere til i Bilka, end der skulle, da jeg var barn, siger Claus Dahl.

[caption id="attachment_50128" align="aligncenter" width="5443"]Foto: Helle-Karin Helstrand Foto: Helle-Karin Helstrand[/caption]

Han har været varehuschef i Bilka Tilst af to omgange - fra 2005 til 2008 og igen fra maj 2011 – og er i dag leder af det, som Dansk Supermarked kalder ”Fremtidens Bilka”.

Den store modernisering er sket på baggrund af de erfaringer, som kæden har gjort i først Vejle og siden Hundige.

- Noget af det, de andre varehuse har oplevet som en succes, har vi taget med, andet har vi ændret, siger varehuschefen, der som varehuschef i Dansk Supermarked ikke selv kan bestemme, hvordan varehuset skal indrettes.

- Men det forventes faktisk af os, at vi kommer med input. Jeg er jo ikke bare ansat som pladsmand, griner Claus Dahl.

Luft, navigation og overraskelser

Inden moderniseringen af det første varehus begyndte, spurgte kæden en lang række kunder, hvad der skal til, hvis de fortsat skal komme i Bilka.

- Her i Tilst interviewede vi 100 kunder, og tre hovedpunkter gik igen: Kunderne vil have luft og plads, de vil have tydelig navigation – og så vil de have oplevelser og overraskelser. Som en kvindelig kunde sagde til mig en dag: ”Prøv at køre rundt med min barnevogn i Bilka for at finde de varer, jeg skal bruge til mit barn.” Inden vi moderniserede varehuset, skulle hun rundt med barnevognen i hele huset for at finde bleer, babymad og børnetøj. Nu har vi samlet alt til babyen i en afdeling, og det samme har vi gjort med andre afdelinger. I afdelingen for senge og bad har vi eksempelvis alt fra dyner til en toiletbørste, siger varehuschefen.

[caption id="attachment_50131" align="aligncenter" width="6016"]Foto: Helle-Karin Helstrand Foto: Helle-Karin Helstrand[/caption]

Og det er ikke længere svært at finde rundt, for store, farverige bogstaver fortæller, hvor de forskellige afdelinger er.

E45 med inspiration

Bilka har altid været kendt for sine brede gange, og det har varehuset i Tilst holdt fast ved.

- Faktisk har vi nok de bredeste gange, der er set i et dansk varehus. Vi kalder dem selv for E45, og i modsætning til i Vejle, der kun har en gennemgående hovedgang, har vi to brede hovedgange, siger varehuschefen.

De to gange er udvidet med hver to meter og er nu 6,5 meter brede. Hist og her på gangene er udstillinger med tilbudsvarer.

- Gangene er nu så brede, at vi sagtens kan have udstillinger, uden at de virker som forhindringer. De er med til at give vores kunder overraskelser – de ser noget, de måske ikke vidste, at de skulle have – og vi kan vise kunderne, at vi har en god pris. Udstillingerne sælger – og i sidste ende er vi her jo for at sælge varer, siger Claus Dahl.

[caption id="attachment_50130" align="aligncenter" width="5631"]Foto: Helle-Karin Helstrand Foto: Helle-Karin Helstrand[/caption]

bilka i tilst_hkh (21)

Som et storcenter

I kædens første år var gangene også brede, men mens kædens varehuse dengang allermest lignede et lager, minder specielt den hovedgang, kunderne kommer ind på fra indgangen, i dag mere om et storcenter med små, aflukkede butikker side og side på hver sin side af gangen. Alle lommer er dog åbne i begge ender, så de ikke virker som en lukket labyrint til irritation for kunderne.

Først ”Woman” med dametøj. Dernæst ”Kids”, ”Man”, ”Shoes” og så ”Sport” – i sidstnævnte kan kunderne lade sig underholde af sportskampe på tre små skærme.

På den anden side af gangen er produkter til personlig pleje, hvor en lidt eksotisk gang med tag, ”Skønhedsuniverset” skal lokke de kvindelige kunder ind for at se på makeup.

- Når vi opdeler afdelingerne i lommer, skaber vi ro, og kunderne kan gå og hygge sig som i en mindre butik. Vi får gode tilbagemeldinger fra kunderne, og både kundestrøm og gennemsnitkøb er øget, siger Claus Dahl, der dog ikke må sætte præcise tal på udviklingen.

- Men jeg kan godt afsløre, at en Bilka-kunde, der lægger dyreartikler i sin vogn, i gennemsnit køber for 150 kroner mere – derfor har vi også gjort meget ud af vores afdeling for dyrefoder, siger han.

[caption id="attachment_50135" align="aligncenter" width="6016"]Foto: Helle-Karin Helstrand Foto: Helle-Karin Helstrand[/caption]

bilka i tilst_kød_delikatesse_hkh (14)

Gerne flere lejere

Udover de afdelinger, som Claus Dahl som varehuschef selv har ansvaret for, har en lang række af virksomheder lejet sig ind på nogle af de kvadratemeter, som varehuset har til overs, når eksempelvis elektronikafdelingen ikke skal være så stor. Og han vil meget gerne have flere lejere.

- Vi har i dag Mapp Store, der sælger en anden kategori af tøj, end vi selv har, et apotek, et posthus, Louis Nielsen, Telenor og Swipp, og i juni åbner Carl’s Jr. også her. Vi ser en stor fordel i, at andre lejer sig ind i stedet for, at vi selv skal fylde hele varehuset. Vi skal dog altid sikre os, at det er stærke virksomheder med et godt image, og derfor skal nye lejere godkendes i kæden. Men når først de rykker ind, er det med til at øge vores kundestrøm, siger Claus Dahl.

[caption id="attachment_50266" align="aligncenter" width="5654"]Foto: Helle-Karin Helstrand Foto: Helle-Karin Helstrand[/caption]

[caption id="attachment_50267" align="aligncenter" width="5348"]Foto: Helle-Karin Helstrand Foto: Helle-Karin Helstran[/caption]

Opdateret 10. nov 2020