Bilka vil hente 10 pct. af dagligvaresalget online

Salling Group 18. dec 2019 -
This describes the image
| Foto: Helle-Karin Helstrand|

Lige ved indgangen til Salling Groups hovedkvarter i Aarslev ved Aarhus står en hvid container med påskriften "Hent dine varer her - Bilka To Go".

Selv om den ved et hurtigt første øjekast minder lidt om en helt almindelig container, er den foreløbig den eneste af sin slags i Europa - i hvert fald med mulighed for opbevaring af køle- og frostvarer.

Containeren er dårligt nok installeret endnu, og kædedirektør for Bilka siden 2013, Mark Nielsen, kan derfor ikke demonstrere, hvad den kan.

Men han kan godt fortælle, at han gerne vil købe flere af slagsen i nær fremtid.

- Såfremt vores test kan retfærdiggøre dens berettigelse, regner jeg med, at der om et år står mellem fem og ti containere rundt omkring i landet ved store virksomheder eller trafikknudepunkter, siger han.

Containeren er en fuldautomatisk pick up-container, der kan opbevare dagligvarer til 40 Bilka-kunder ad gangen. Varer, som kunderne har bestilt på nettet via Bilka To Go.

- Kunden får ved bestillingen en kode, som hun skal taste ind på containerens tastatur. Automatiske kraner finder varerne, der er pakket i poser, og sender dem i kasser ud gennem lugen. Varerne bliver kørt ud fra de enkelte varehuse, og der kan fyldes op i containeren to gange om dagen, siger Mark Nielsen.

Medarbejderne skal teste

Han er i dag kædedirektør for 18 Bilka-varehuse og en A-Z, og selv om han måske nok kunne ønske at bygge flere, er Salling Group begrænset af planloven.

- Med Bilka To Go-containere kan jeg få en Bilka, hvor jeg vil, og jeg forventer, at containerne kan være med til at bringe onlinehandlen op på 10 pct. af Bilkas dagligvareomsætning om fem år, siger Mark Nielsen og tilføjer, at det nok er et forsigtigt skøn.

Containeren er netop ankommet fra estiske Cleveron, der også har leveret pick up-containere til amerikanske Walmart.

Nu skal den afprøves.

- Fra uge 3 skal medarbejderne her på hovedkvarteret teste Bilka To Go-containeren, og der kommer helt sikkert en række børnesygdomme med både logistik og teknik. Derefter vil vi også gerne teste den på en stor virksomhed, inden vi breder muligheden længere ud. Vi har allerede kontakt med nogle, der er interesserede, siger Mark Nielsen.

Medarbejderne på Salling Groups hovedkvarteret var også de første til at afprøve Bilkas klik og bestil-ordning i foråret 2017.

- Vi har rullet Bilka To Go ud i alle varehuse fra januar i år, og det har været en succes. 4 pct. af Bilka dagligvareomsætning kommer nu fra onlinekunder, siger Mark Nielsen.

Flere børnefamilier

Han forudsagde i 2017, at 5 pct. af omsætningen ville komme fra Bilka To Go inden fem år - altså i 2022.

- Det mål når vi allerede næste år, og samtidig kan vi glæde os over, at 75 pct. af kunderne er nye kunder. Vi har fået mange børnefamilier den vej. De har ikke tid til at tage i Bilka, men når de kan handle fra sofaen, har de både tid til at tjekke køleskabet og finde ud af, om der mangler vaskepulver. To Go-kundernes kurv er tre gange så stor på dagligvarer, som en kunde i varehuset. To Go er vores skarpeste våben mod discounterne, siger kædedirektøren.

Han tilføjer, at med den store kundekurv samt et plukke- og emballagegebyr på 29 kr. per ordre tjener Bilka nu penge på sin dagligvareonlinehandel.

- Det er der ikke mange dagligvare-onlineaktører, der gør. Vores fordel er, at vi plukker i varehusene, og på hylderne er der varer til mindst en dags salg. Det betyder, at de fysiske kunder ikke løber ind i tomme hylder, fordi vi plukker til To Go-kunderne, siger Mark Nielsen.

Fire Bilka-varehuse har haft problemer med at følge med, fordi kapaciteten på køle- og frostrum ikke var store nok.

- Vi måtte holde pause i markedsføringen af Bilka To Go en periode, mens vi udvidede kapaciteten. Nu er vi i gang igen, og de næste fem varehuse har nu behov for at udvide deres køle- og frostkapacitet, siger kædedirektøren.

Hver tredje Bilka To Go-kunde går også ind i varehuset for at købe andre varer, når ordren er hentet ved pick up-stedet.

- Det kunne for eksempel være et strygejern, de mangler, siger Mark Nielsen.

Bestil og hent dit tv

I 2018 introducerede Bilka click & collect nonfood-varer på Bilka.dk, og det har stoppet et fald i salget af nonfood i kæden.

- Årets har været i selvhenternes tegn - også på nonfood. 15 pct. af salget på Bilka.dk bliver nu hentet af kunderne selv. Som kunde vil man gerne være sikker på, at varehuset har præcist det fladskærmsfjernsyn, man har udset sig. Derfor vælger en del kunder at bestille det på nettet, inden de kører hjemmefra. Vente på en levering vil man ikke. Det betyder, at vi holder omsætningen i varehusene og sparer logistik-omkostninger, når varerne ikke skal bringes ud, siger Mark Nielsen.

Han vil ikke sætte tal på omsætningen i kæden eller det enkelte varehus, men han vil gerne fortælle, at det snart halvandet år gamle varehus i Randers er kommet godt fra start.

- Vi har nået de forventede tal i Randers, og de eksisterende varehuse bevarer deres markedsandele. Det skyldes ikke mindst, at vi er lykkedes så godt med at arbejde med omnichannel. Det fortsætter vi med, og derfor har jeg i oktober ansat Mette Lauritzen som Head of Omnichannel, fortæller Mark Nielsen.

En af hendes opgaver bliver at teste en helt ny platform for det samlede Bilka.

- Det betyder, at vores tilbudsaviser, bilka.dk, Bilka To Go, mad ud af huset og alt om varehusene bliver samlet på et website, siger Mark Nielsen.

Gang i legetøjssalget

Men der skal også investeres i de fysiske rammer. For fem år siden indledte Bilka en modernisering af kædens varehuse efter konceptet "Bilka Future". I dag mangler fem varehuse at blive omstillet.

- Næste år tager vi varehusene i Viborg og Horsens. De mangler blandt andet de betjente diske i ferskvareafdelingerne, og det er noget af det, kunderne har taget rigtigt godt i mod. Så mangler Ishøj, Sønderborg og Herning. De to sidstnævnte er ikke så gamle, så de har flere elementer af vores future-koncept. En modernisering koster 40-60 mio. kr., fortæller Mark Nielsen.

Der er også i årets løb investeret i BR-butikker, der med Charlotte From som direktør ligger under Bilka og Mark Nielsen.

- Vi har tømt ca. 75 butikker for legetøj, som vi er rigtigt godt i gang med at sælge i Bilka og Føtex. Vi har åbnet 26 BR-butikker, der går godt, og samtidig er legetøjssalget steget i både Føtex og Bilka, fortæller Mark Nielsen.

- Alt i alt har det været travlt år i Bilka, og jeg vil altså gerne have, at du skriver, at jeg værdsætter alle medarbejdernes indsats, siger Mark Nielsen.

Opdateret 10. nov 2020