Bilka skyder gang i ny priskampagne

Salling Group 28. feb 2020 -
This describes the image
Illustration: Bilka

Den danske dagligvarebranche har undergået en større transformation, hvor discountkædernes hærgen har efterladt danskerne med en opfattelse af, at discountpriser er de nye normalpriser.

Derfor banker Bilka nu priserne ned for 5.000 nonfood-varer og understøtter tiltaget med en ny reklameindsats, som efterlader førnævnte varer med blå mærker.

Formålet er ifølge Bilka at genskabe tilliden til varehusets normalpriser, hvorfor kæden rent symbolsk nedtoner den klassiske “gule” tilbudsannoncering.

Priser får blå mærker

- Der er en masse symbolik i at kommunikere “Blå Lav Pris”, da vi dels vil kommunikere lav pris og dels holde fast i Bilkas blå farve og dermed distancere os fra de gule tilbudspriser, siger Bilkas marketingchef, Tore Nederland.

Til at eksekvere det nye tiltag, har Bilka allieret sig med sin faste bureausamarbejdspartner, Envision, som i forvejen producerer kædens tilbudsaviser og står bag Bilkas jubilæumskampagne, som ved årsskiftet afløste det kendte "Far til 14"-reklameunivers.

Den nye kampagne er imidlertid stærkt inspireret af Føtex’ prisvindende Føtæsk-kampagne, som sidste år blev kåret som den mest effektive kampagne ved Advertising Effectiveness Award.

En kampagne, som blev udviklet af Wibroe, Duckert & Partners, og som Bilkas marketingchef selv var med til at eksekvere i sin tid som projektchef i Føtex-varehuskæden.

- Når vi taler om, at priserne har fået blå mærker, så er det helt klart for at tydeliggøre, at vi har taget hårdt fat og sat handling bag ordene, siger Tore Nederland.

Større tillid til normalprisen

Han siger, at varens faste pris fremover bliver vigtigere end "spar"-prisen.

- For kunderne er der som bekendt lidt længere ud til Bilka. Det betyder også, at de kunder, der handler i Bilka, typisk fylder mere i indkøbsvognen. Derfor skal de også have tillid til, når de handler i Bilka, er det altid til priser, der er meget billigere end i specialhandlen, understreger Tore Nederland.

Det er også baggrunden for at kampagnen primært kommer til at sætte sit aftryk på varehusenes instore-materialer og naturligvis på Bilkas hjemmeside.

- Vi skal jo leve op til, hvad det vil sige at have 30 specialbutikker under samme tag, hvilket betyder, at vi er i direkte konkurrence med både byggemarkeder og plantemarkeder, og ikke kun supermarkeder og discountbutikker. Derfor er det vigtigt, at vi lever op til de forventninger, som kunderne ellers kun vil få opfyldt ved at skulle frekventere en masse specialbutikker, siger Bilkas marketingchef.

Opdateret 10. nov 2020