Bilka runder et halvt århundrede

Salling Group 7. okt 2020 -
This describes the image
Bilka-direktør Mark H. Nielsen har den senere tid haft travlt med at udpege nye varehuschefer.  Arkivfoto: Salling Group

For 50 år siden slog Danmarks første lavprisvarehus i Bilka-kæden dørene op i Tilst uden for Aarhus.

Med et butiksareal på 11.200 kvadratmeter og 1200 parkeringspladser adskilte den nye Bilka sig fra alle andre indkøbscentre i landet - og danskerne tog i den grad storindkøbet til sig. På åbningsdagen gik 50.000 kunder igennem kasseapparaterne i tilbudsjagten, hvor der var gode priser på alt fra kaffe, tøj, kassettebåndoptagere og farve-tv.

- Det handlede om at købe 24 pakker kaffe, en halv gris og 48 ruller toiletpapir. Det var det, der var hele tankegangen, og det Bilka blev bygget op om, siger direktør for Bilka Mark Nielsen, der har arbejdet i Bilka stort set uafbrudt de seneste 33 år, til Ritzau.

Bilka tilpasser sig fremtiden

I dag tæller kæden 18 Bilka-varehuse og en A-Z, men selvom Mark Nielsen gerne vil ekspandere kæden, er det på grund af planloven ikke muligt i dag. I december 2019 fortalte han dog til Dansk Handelsblad, at onlinesalget gennem Bilka To Go-konceptet i fremtiden skal blive en definerende del af forretningen.

- Med Bilka To Go-containere kan jeg få en Bilka, hvor jeg vil, og jeg forventer, at containerne kan være med til at bringe onlinehandlen op på 10 pct. af Bilkas dagligvareomsætning om fem år, siger Mark Nielsen og tilføjer, at det nok er et forsigtigt skøn.

Inspirationen til Bilka-konceptet havde Herman Salling fået i USA, hvor storindkøb til flere dage ad gangen var normen for mange amerikanere.

Bilka er ikke den eneste kæde i Salling Group, som kan fejre rund fødselsdag. Allerede i november venter Føtex' 60-års fødselsdag, mens discountkæden Netto følger i 2021 med 40 år.

Opdateret 10. nov 2020