Bilka øger salget af personlig pleje
Det er bestemt ikke tilfældigt, at Bilka har valgt at give shampoo, parfumer og make-up så stor plads i kædens tilbudsaviser, som tilfældet har været i år.
Målt på årets første 39 uger har 13,4 procent af alle produkter i Bilkas tilbudsaviser således været indenfor personlig pleje, viser beregninger fra analysefirmaet iCoCo.
Det ekstra store markedsføringsfokus er en del af forklaringen på Bilkas øgede omsætning indenfor personlig pleje.
Den absolut væsentligste årsag er dog den omfattende modernisering af flere Bilka-varehuse i hele landet.
- Da vi lavede vores nye Bilka Future-koncept, ville vi også satse mere på personlig pleje. Vi har derfor givet det mere plads og øget mængden af varer. Samtidig har vi en størrelse, hvor vi har kunnet løfte indretningen til et mere eksklusivt udtryk med flotte udstillinger, fortæller Bilkas salgsdirektør Peter Rodh Nielsen.
Hård konkurrence Bilkas salgsdirektør vil ikke fortælle, hvor meget Bilka har hævet omsætningen i kategorien, men siger blot på underspillet jysk, at “det går rigtig fornuftigt” og at Bilka vækster sin markedsandel indenfor salget af personlig pleje-produkter.
Og den vækst, forventer Peter Rodh Nielsen, vil fortsætte, selv om han også erkender, at konkurrencen er tiltaget. Blandt andet som følge af Normals udbygning i antallet af butikker på få år.
- Konkurrencen er helt sikkert skærpet, og der er ikke ret mange spillere, der tjener masser af penge på at sælge personlig pleje. Selvfølgelig tjener vi penge på det. Det er det, vi lever af, men du kan finde områder, hvor avancen er højere, siger Peter Rodh Nielsen.
Han fortæller, at fremgangen inden for kategorien er sket over en bred kam af produkter og både ses på egne mærker og mærkevarerne.
- Vi har steppet op på personlig pleje i både top og bund i vores sortiment. Vi er blevet endnu bedre til at appellere bredt i vores sortiment. Derudover har vi stor succes med at bringe nye produkter ind, som kunderne efterspørger, siger Bilkas salgsdirektør.