To Bilka-ildsjæle i spidsen for lokale indsamlinger til Knæk Cancer
-
Sektionschef Stephanie Rong fra Bilka OneStop i Fields og serviceassistent Mette Helene Lund Trolle fra Bilka Skalborg har indsamlet godt 151.000 kr. til Knæk Cancer
Sektionschef Stephanie Rong fra Bilka OneStop i Fields og serviceassistent Mette Helene Lund Trolle fra Bilka Skalborg har begge taget initiativ til at lave lokale indsamlinger til Knæk Cancer, som Kræftens Bekæmpelse og TV2 står bag.
De to ildsjæle fra Bilka fik indsamlet 151.240 kr. Samlet set gav indsamlingen til Knæk Cancer, der kulminerede med et stort indsamlingsshow på TV2 i sidste uge 113 mio. kr.
Stephanie Rong og Mette Helene Lund Trolle har lavet en lang række aktiviteter i varehusene, som både kunder og kolleger har været en del af.
Der har for eksempel været mulighed for at spinne et lykkehjul, donere 20 kr. ekstra ved kassen, når man betaler for sine varer, købe lodder så man kan vinde en indkøbsvogn, deltage i bagagerumsmarked og søndagen op til Knæk Cancer-ugen gik det løs med live-auktion på Bilka OneStops Facebook-side.
Stephanie Rong har fået idéen til indsamlingen, fordi hun mistede sin mor til brystkræft.
- Min mor blev ramt af brystkræft i 2012 i en alder af 49 år. Det spredte sig desværre hurtigt, og hun døde to år efter. I samme år donerede min søster og jeg 10.000 kroner til Knæk Cancer, og vi har også været ude og samle ind til Kræftens Bekæmpelse. Jeg tænkte dog samtidig, at jeg måtte kunne gøre mere end dét. Og det blev hele startskuddet til, at jeg satte gang i indsamlingen i først Føtex og nu Bilka, siger Stephanie Rong, der har fået stor opbakning fra varehuscheferne og kollegerne.
Vigtigt at samle ind
Mette Helene Lund Trolle har gennem en årrække arrangeret indsamling i varehuset, som både kunder, kolleger og varehuschef har bakket op om.
- Det tager hårdt på en hel familie, når der er én, der er ramt af kræft. Jeg synes, det er så vigtigt at samle ind, så man kan være med til at gøre en forskel, siger hun.
Begge Bilka-varehuse har oplevet stor opbakning fra kunderne til indsamlingen, der går ubeskåret til Knæk Cancer.
Flere andre Bilka-varehuse landet over er blevet inspireret og har også lavet lokale indsamlinger til Knæk Cancer-ugen.
Danmarks største indsats mod kræft
Knæk Cancer er Danmarks største indsats mod kræft, hvor TV 2 og Kræftens Bekæmpelse i fællesskab samler danskerne i et stærkt og aktivt fællesskab mod kræft og samler penge ind til forskning, forebyggelse og patientstøtte.
Målet er, at færre får kræft, at flere overlever kræft samt får et bedre liv efter kræft.
- Jeg er dybt taknemmelig og rørt over det fantastiske engagement. Det er imponerende, hvordan kreativiteten blomstrer, og hele landet står sammen. Det har været en uge fyldt med rørende beretninger, hvor mange har delt deres skæbner og været med til at give håb. Nogle har bidraget med deres talent i ”Knæk Cancer – et show for sagen”. Andre har fortalt om deres liv i tv eller andre medier til kæmpe inspiration for os alle, siger Jesper Fisker, adm. direktør i Kræftens Bekæmpelse.