Bilka genopfinder legendarisk slogan
Dansk Supermarkeds hypermarked vender tilbage til rødderne med en ny version af ”Hvem Ka”-sloganet, så det fremtræder med børnefamilien i centrum.
Bilkas legendariske slogan ”Hvem Ka’ - Bilka” hænger fortsat ved i forbrugernes bevidsthed.
Derfor kommer det gamle slogan da også til at udgøre en hjørnesten i Bilkas nye strategiske kommunikationsplatform, som meget passende lyder Hvem Ka’ - Du Ka’ - med kunden i centrum.
Til at sætte strøm til det hele har Bilka hyret reklamebureauet Wibroe, Duckert & Partners, som har udviklet et helt nyt tv-univers med Mia Lyhne og Troels Malling i hovedrollerne.
Det nye reklameunivers skal medvirke til at give Bilka et nyt særpræg, som altså fortsætter, hvor det gamle slogan slap.
- Vi må erkende, at Bilkas brandsærpræg stille og roligt er blevet udvandet i takt med at discountbutikkerne fylder mere og mere i landskabet. Vi ved fra vores undersøgelser, at 93 pct. af danske forbrugere fortsat forbinder Bilka med vores gamle ”Hvem Ka’ - Bilka”-slogan, fortæller Bilkas marketingchef, Alice Monberg.
Alt under ét tag
- Man bygger ikke et brand ved at kommunikere en masse tilbud. Derimod vil vi appellere til den opfattelse, som danskerne har af at handle i Bilka, hvor vi selvfølgelig fortsat vil holde fast i vores vildt gode tilbud, men også slå på, at når man handler i Bilka, er det en oplevelse og samtidig stedet, hvor fokus er på specialhandlen og kvaliteten, der ligger i håndværket, forklarer Alice Monberg og henviser til de områder og byer i Danmark, hvor slagteren eller den lokale bager de senere år er lukket.
Dermed bliver omdrejningspunktet for det nye reklameunivers, at Bilka netop har alt under ét tag og differentierer sig som Danmarks eneste hypermarked med et bredere og dybere sortiment end landets supermarkeder og discountkæder.
- Vi vil gerne slå noget mere på fagligheden. Derfor kommer det nye univers til at sætte struktur på alt det, som i dag findes under ét tag i Bilka. At du f.eks. kan få din bøf skåret ud ved slagteren - eller har adgang til kæmpe udvalg i personlig pleje-artikler, fremhæver marketingchefen.
00
Bilkas nye platform indeholder desuden en oplevelsesdimension, som hedder “Bilka Live”.
Det er først og fremmest et tiltag, der har til formål at give kunderne en række ekstra oplevelser, når de handler i Bilka. Der kommer således til at foregå forskellige events hver uge, som tæller alt fra hårstyling til koncerter, signering af CD’ere og bøger, eller mulighed for at møde levende Disney-figurer.
- Vi mener det seriøst, når vi siger, at vi vil differentiere os på oplevelser for børnefamilierne. De skal både kunne blive inspireret af fagfolk, temaer og smagsprøver, men må også gerne føle sig underholdt. Det er også baggrunden for, at vi har valgt at opbygge vores egen event-afdeling, siger Alice Monberg.
Det nye kampagneunivers gik i luften med en ”forpremiere” juledag, men er dog først for alvor på vingerne fra starten af januar, når et kæmpemæssigt medietryk med pladen fuld af landsdækkende kanaler, med TV 2, MTG og Discovery Networks som affyringsrampe får den nye tv-satsning op at flyve.