Per Bank: Hvem skummer fløden?
-
Spørgsmålet stiller topchefen for Danmarks største dagligvarekoncern på Linkedin. Han mener, at detailhandlen skal tage en større del af fødevarevirksomhedernes overskud
Topchef for Salling Group, Per Bank, siger, at ”detailhandlen skal være endnu dygtigere til at hive penge ud af leverandørernes overskud og sende dem videre til kunderne”.
Adm. direktør Per Bank fra Danmarks største dagligvarekoncern har for vane at bruge Linkedin op til weekenden på et budskab, der ofte vækker opsigt.
”I dag for et år siden rullede de første russiske kampvogne ind i Ukraine, og nærmest sideløbende med årsdagen er debatten om et statsstyret pristjek herhjemme dukket op igen”, skriver han på det sociale medie.
- Spekulationerne om, hvem der vinder på krigen, krisen og inflationen er atter blusset op. Medier på tværs af Europa forsøger at finde skurken, for når råvarepriserne på verdensmarkedet falder, hvorfor slår det så ikke igennem med det samme på indkøbsturen, lyder spørgsmålet fra Per Bank.
Han gentager budskabet om, at de prisstigninger, som Salling Group med bl.a. kæderne Bilka, Føtex og Netto oplever langt fra er sendt videre én til én til kunderne: - Derudover skal vores indkøbspriser jo falde, før vi kan sende en besparelse videre til vores kunder.
Per Bank peger samtidig på, at Aldi har trukket stikket i Danmark, og at Danmarks næststørste dagligvarekoncern Coop har varslet et større trecifret millionunderskud.
- Vi kan konkludere, at det ikke er detailhandlen, der skummer fløden. Mit bud er, at dagligvarehandelen herhjemme sidste år samlet tjente omkring 1-2 pct., skriver Per Bank.
Dybest set mener han, at krisen ikke har mange vindere. Hverken blandt kunderne, detailhandelen eller leverandørerne.
- Jeg er faktisk overbevist om, at leverandørerne heller ikke gør noget, de ikke må, skriver Per Bank.