Per Bank: Discount hugger væksten
Der er for tiden mange bud på, om discountsektoren har toppet. Men selv om omsætningen i discountbutikkerne er fladet ud, og dagligvarehandlen som helhed fortsat oplever nulvækst, vil discountsektoren også fremover snuppe den vækst, der er.
Sådan lyder analysen fra Dansk Supermarkeds topchef, Per Bank.
– Dagligvaremarkedet er præget af ingen vækst. I perioder oplever branchen endda negativ vækst, og der er derfor en hård konkurrence, hvor alle sætter priserne ned for at få kunder ind, lyder hans vurdering.
– Discountmarkedet er fortsat med at vokse trods stagnationen i dagligvaremarkedet. Jeg tror ikke, at det vil stoppe her. Væksten inden for discount fortsætter, men den vil flade ud. Væksten vil i de kommende år blive lidt større end generelt på markedet.
Per Bank fremlagde forleden sin analyse af markedsudviklingen ved Detail-forums årlige uddeling af detailhandlens mest prestigefyldte pris, MMM Prisen, hvor ledere i dansk detailhandel var samlet for at hylde branchen.
Udmeldingen fra Per Bank skal ses på baggrund af, at der har været tegn på, at super-markedssegmentet har været ved at overhale discount på væksten det sidste års tid.
Stort prisspænd
Per Bank nævner, at tre af de fem største kæder i dansk dagligvarehandel er discountkæder, og at der fortsat er et stort prisspænd mellem discount og supermarkeder.
– Der er fortsat et rigtig stort prisspænd, og derfor handler danskerne mere og mere i discountbutikker, fordi det er billigere, sagde Per Bank.
Han tilføjede, at discount mange steder er blevet nutidens nærbutikker, hvor danskerne handlere oftere, men med mindre indkøb pr. indkøbstur.
– Discount vil øge udbuddet til kunderne og vil tilbyde flere varer af bedre kvalitet, forudser Per Bank.
Om Dansk Supermarked sagde han, at koncernen er klar til massive investeringer i butiksnettet i de tre kæder Netto, Føtex og Bilka, hvor man har planer for både renoveringer og nyåbninger.
– Vi vil videreudvikle fremtidens koncepter for Netto, Føtex og Bilka og sætte turbo på international ekspansion, sagde han og oplyste samtidig, at Dansk Supermarked tester Nettokædens fremtidige butikskoncept i Tyskland. Når testen er klar, vil konceptet blive rulle ud i de lande, hvor Netto er etableret.