Analyse: Wuptis genkomst kræver helhjertet indsats
Siden Salling Group, dengang Dansk Supermarked, i 2015 indlemmede Wupti.com i flokken, er netbutikken støt røget ned ad listen over de 20 mest populære netbutikker blandt danske forbrugere. Sidste år var den helt væk.
Det vil være nemt at give Amazon og andre onlineportaler skylden, men Salling Group bliver også nødt til at gribe i egen barm og ændre sit konservative mindset, hvis Wupti skal tilbage i kampen.
Læs også: Salling Group genstarter forsømt markedsplads
I forbindelse med købet sagde Salling Groups adm. direktør, Per Bank, at man ønskede sig en såkaldt ”pure player” – en rent digital forretning – og at det var nemmere at købe en eksisterende end selv at skulle bygge en op fra bunden. Det kan der være noget om.
Men hvad den gamle, og måske lidt gammeldags, Salling Group tilsyneladende ikke havde forudset, var, at den digitale udvikling rykker i tiende potens sammenlignet med fysiske butikker.
Man kan ikke stuve en flok innovative hoveder i den digitale tidsalder ind i en koncern, hvis fulde fokus ligger i de fysiske butikker, og forvente, at den kreative udvikling og oprustning mod Amazon sker af sig selv.
Læs også: Wupti vil slå Amazon med dansk service
Slut med stedmoderligheden
Wupti-medarbejderne kan med rette have følt sig lidt uden for i Salling Group og følt, de har manglet ledelsesmæssig opbakning til at tonse afsted med nye ideer. Der er en masse usikkerhed forbundet med at prøve ting af, som man ikke aner vil virke eller ej.
Men fordelen ved at arbejde digitalt og online er, at det er hurtigt og let at prøve sig frem og sadle om, hvis noget ikke virker.
Det kræver selvsagt en vis tålmodighed og kapital at arbejde med et tilnærmelsesvist iværksættermiljø; og i hvert fald kapitalen har Salling Group.
Nu er det så op til den nye Wupti-direktør, Jette Radich, at få varmet forholdet op mellem stedbarnet Wupti og resten af koncernen.
Hun kan evt. få råd fra Mads Krage. Netto blev også behandlet som mellembarnet, da han som manden bag åbnede de første butikker i starten af 80’erne, men discountkæden er da kommet godt efter det siden.
Læs også: Bankuddannet HR-chef skal stå for Wuptis genfødsel