Analyse: Salling leverer på polsk ekspansions-strategi
Opdateret
Markedsleder Salling Group har det med at overraske fra tid til anden. Ikke mindst på markederne uden for Danmark.
Det var overraskende, da det daværende Dansk Supermarked forsøgte sig med et comeback til discountkæden Netto på det lokkende britiske marked i et joint venture med Sainsbury's midt i 10'erne. Og måske lidt mindre overaskende, at Salling sidste år solgte Netto Sverige, der aldrig var kommet op at flyve.
Men det seneste store strategiske træk - Salling Groups køb af giganten Tescos skrantende polske forretning - hører også til i den helt tunge ende. Og denne gang er det udpræget udpræget ekspansivt træk med stort potentiale.
Læs også Salling Group køber Tesco i Polen for 1,5 mia. kr.
Lægger man Tescos kendte polske omsætning på over 11 mia. kr. sammen med et estimat på Netto Polen, vil helheden nærme sig de 20 mia. kr. Forudsat, at Netto ser en mening i at beholde alle de godt 300 Tesco-butikker. Der er derfor en vis sandsynlighed for, at de ikke alle sammen vil gøre sig som Netto 3.0-butikker. Men så kan de måske sælges til anden side.
I et opslag på Linkedin taler Nettos direktør Michael Løve om ca. 650 butikker i en fusioneret kæde.
"Med 38 mio. indbyggere, en voksende økonomi og omkring 650 butikker vil Netto være i en stærk position til at fortsætte sin rejse." skriver han.
Løves chef Per Bank siger til Fødevarewatch , at 200 af de 300 Tesco-butikker passer til Netto med arealer mellem 750 og 1000 kvm.
- Så ved de 100 resterende butikker skal vi ind og overveje, hvor mange der skal eskaleres ned, hvor mange åbner vi i den samme størrelse, og hvor mange af dem vælger vi ikke at beholde, siger han.
Læs også Netto lykkes med nyt koncept i Polen
På vej mod top 5 i Polen
Bundlinjen er, at Netto Polen med opkøbet kan se frem til rykke fra en position som én af mange små spillere i markedet, som det store flertal af polakkerne ikke forbinder så meget med, til en større aktør med større geografisk udbredelse.
Købssummen på 1,5 mia. kr. kommer muligvis til at blive den mindste del af de investeringer, der skal til for at få integreret Tesco-butikkerne i Netto - selv om Salling Group selv nævner et tilsvarende beløb til konverterings-projektet. Men Polen er også et inflations-land, og Salling kommer til at beskæftige mange håndværkere i Polen i de kommende år, før projektet er ført til ende. Fra det tidspunkt, hvor handelen har fået grønt lys af konkurrencemyndighederne i EU, vil der efter planen gå 18 måneder.
Salling Groups topchef Per Bank ville med god ret kunne sige: "Hvad sagde jeg" om fordoblingen af den polske forretning gennem handelen med sin tidligere arbejdsgiver, Tesco.
Ekspansion i Polen er den ene af to strategiske topprioriteter for Salling Group. Og selv om Sallings internationale forretning er skrumpet en del i 10'erne, kan det nu igen gå den anden vej.
Den polske målsætning om at "achieve top 5 position as the fastest growing discounter" kan oversættes på forskellige måder - mest ambitiøst som, at Salling Group vil være blandt de fem største dagligvareaktører i Polen.
Den tyske brancheanalysevirksomhed LZ Retailytics estimerede tidligere i år, at Netto i 2019 havde et salg i Polen på knap 900 mio. euro, hvilket svarer til 6,7 mia. kr. Det skulle give Netto en markedsandel på 1,3 pct. og en samlet 13. plads i Polen.
Polsk marked i vækst
Det polske marked har måske ikke ligefrem været overeksponeret herhjemme, selv om det bør være interessant for mange virksomheder. Der er vækst, Polen har en stor befolkning, og trods tilstedeværelsen af mange internationale detailgiganter er markedet stadig ikke mættet med moderne dagligvarebutikker på samme måde, som vi ser her i Vesteuropa.
I Polen er det ingen overraskelse for branchekendere, at Tesco nu forlader landet efter mange år med tab og frasalg af mindre bidder af butikker. Det er der blevet spekuleret over i årevis. Men færre havde nok gættet på Salling Group som køber af Tesco Polen.
Hvis man går lige så resolut til sagen, hvad angår topprioriteten herhjemme, nemlig bestræbelserne på at nå markedsleder-positionen på e-handel med dagligvarer i 2025, har vi meget mere at vente fra den kant i de kommende år. Men det er en helt anden historie.