Analyse: Regeringen håber, at hamstrings-hysteriet lægger sig

Salling Group 12. mar 2020 -
This describes the image
Illustration: Ulrik Samsøe Figen

Forhåbentlig var det ikke det endegyldige udtryk for danskernes grundlæggende nationalkarakter, da rigtigt mange gjorde, hvad de kunne for at rydde hylder, frost- og kølemøbler i dagligvarebutikkerne for varer onsdag aften.

Hvis det er tilfældet, ser det skidt ud. Eller også er vi bare ikke et hak bedre end alle de andre nationaliteter, når usikkerheden breder sig i en totalt ukendt og ny situation.

Faktum er i hvert fald, at der blev løbet stormløb på rigtigt mange butikker landet over i minutterne efter, at statsminister Mette Frederiksen bekendtgjorde hidtil usete tiltag mod coronaspredning onsdag aften.

Det hjalp ikke, at hun gentog det budskab, som en enig dagligvarehandel havde udsendt i fællesskab tidligere på dagen: Der er varer nok - hvis I lader være med at hamstre.

Måske var de fleste allerede på vej ud af døren, før Mette Frederiksen nåede så langt på aftenens pressemøde.

 

Smil til kasseassistenten

I dag har et par af hendes fagministre endnu en gang gentaget budskabet på et nyt pressemøde - uden at finde pisken frem i form af sanktioner mod hamstring.

Dermed er det stadig op til kunderne selv at sørge for at opføre sig ordentligt og tage anstændige hensyn til andre.

Til gengæld opfordrede erhvervsminister Simon Kollerup og fødevareminister Mogens Jensen også danskerne til at behandle butikkernes ansatte ordentligt - og smile til dem!

Det må vi sandelig håbe, at kunderne gør. De fortjener det i den grad. Radioværten Sandie Westh deler på twitter en historie om en tidligere Rema-ansat ung kvinde, der bare hoppede ind og hjalp til med at få has på kassekøerne ved at åbne endnu en kasse i en helt anden Rema-butik. Respekt for det!

Fødevareminister Mogens Jensen tilføjede på torsdagens pressemøde, at butikkerne jo selv har muligheden for at begrænse antallet af bestemte varer til kunderne.

Den lader vi stå lidt.

Over 30.000 i kø

Håbet er naturligvis, at der snart indfinder sig en form for normalisering af situationen. Alt tyder desværre på, at hamstringsbølgen ikke er gået i sig selv endnu.

Torsdag formiddag var der således over 31.000 i kø på vej ind i Nemlig.coms e-supermarked, mens konkurrenten Coop.dk/Mad også melder om "ekstraordinær stor efterspørgsel" - og begrænsninger på indkøbet:

"Givet situationen forbeholder vi os retten til at reducere ualmindeligt store bestillinger".

Selv om alle med et ansvar forsikrer om, at der er varer nok til alle, er det klart, at der nu er lagt et akut pres på alle bagud i forsyningslinjerne.

Når bestræbelserne til daglig handler om, at få varerne bragt så hurtigt som muligt ud i butikkerne, ligger der ikke unødige overskud og samler støv på lagre rundt omkring. Varerne er undervejs.

Så skulle regeringen gøre noget for at hjælpe forsyningerne hurtigere frem til butikkerne, var det måske mest effektivt at få politiet til at se stort på, hvis lastbilerne skulle komme til at overtræde fartbegrænsninger - eller lægge låg på den private trafik.

 

 

Opdateret 10. nov 2020