Analyse: Nu kender vi Salling Group igen
Opdateret 27.9
Indrømmet: Det kan af og til være svært at følge med, når der sker markante skift i en dynamisk dagligvarebranche.
Et rigtigt godt eksempel er Dansk Supermarkeds særdeles grundige imagebearbejdning i retning af det blødere, grønnere og mere feminine, som fik ekstra medvind med navneskiftet til Salling Group sidste år.
Pludselig handlede det store flertal af nyheder fra markedslederen med base i Aarslev uden for Aarhus om ambitiøse ansvarlighedsinitiativer på striber af områder.
Men med torsdagens nyhed om, at der bliver skåret kraftigt i bemandingen på et ellers voksende hovedkontor, er vi tilbage i anderledes kendt territorium.
Læs også Salling Group fyrer igen i administrationen
Intet tyder nemlig på, at der trods det blødere ydre er slækket på styringen efter den højeste overskudsgrad i dansk dagligvarehandel – tæt på 4 pct.
I 2018 blev det lige knap nået – årets EBIT-overskud på 2,06 mia. kr. udgjorde kun 3,5 pct. af omsætningen tæt på 60 mia. kr.
Der har altid været et skarpt omkostningsfokus i virksomheden, og det blev bestemt ikke mindre, da Per Bank rykkede ind som topchef i 2012. Det virker nu heller ikke, som om den nye eneejer i Salling Fondene har slækket på forventningerne til indtjeningen.
Rettidig omhu, IT og Netto Sverige
Så den store fyringsrunde bliver en af den slags tilpasninger, som prompte ville udløse en stigning i aktiekursen – hvis Salling Group havde været en børsnoteret virksomhed.
“Målet med den nye organisering er at udøve rettidig omhu og sikre, at Salling Group forbliver yderst konkurrencedygtig”, hedder det i pressemeddelelsen om de 130 arbejdspladser, som nu forsvinder.
Skal man pege på nogle hovedårsager til at barbere administrationen ned nu, springer nogle i øjnene: Hovedkontoret var måske blevet tungt – i hvert fald var det vokset lidt, hver gang vi på Dansk Handelsblad besøgte det.
En løbende digitalisering af mange former for processer kan have gjort et antal funktioner overflødige, og så er en helt tredje selvstændig årsag til nedskæringerne, at Salling Group lige har solgt det tabsgivende Netto Sverige, som på grund af den dårlige udvikling krævede særlig opmærksomhed fra kædens hovedkontor udenfor Køge.
Det er ikke længere nødvendigt.
Konkurrencen er hård
Dertil kommer den skarpe konkurrence: Salling Group lægger pres på konkurrenterne, men er også selv presset.
Måske koster især Rema 1000s, men også Lidls vækst Salling markedsandele i samme tempo, som en heftig udrulning af nye Netto’er kun lige akkurat kan hamle op med.
Og ærkerivalen Coop er måske nok svækket, men bider alligevel stadig godt fra sig.
Effekterne af en fyringsrunde af den størrelse kan først styrke Sallings indtjening fra 2020, men det understreges, at “Salling Group forventer stadig at levere et solidt resultat for 2019”.
I forhold til 2019-regnskabet kommer frasalget af Netto Sverige per 1. juli til at pynte pænt på overskuddet. Nettogevinsten på salget er indtil videre hemmelig, men det er vanskeligt at forestille sig andet, end at den er i milliardklassen.