Analyse: Hvem vil købe Nemlig.com?

Salling Group 12. dec 2019 -
This describes the image
Arkivfoto: Helle-Karin Helstrand
Skrevet af: Søren Tougaard

Lad det være sagt med det samme: Der er ikke sat et aktuelt prisskilt på Nemlig.com, og køberne flokkes nok heller ikke i hobetal om selskabet - endnu.

Men formår Nemlig.com at vise sig som en bæredygtig overskudsforretning om nogle år, vil interessen være en ganske anden.

I Danmark popper især en mulig køber op, men det vender vi tilbage til.

Nemlig.com hører utvivlsomt til kategorien ”langsigtede investeringer”.

I starten af 2014 købte Bestseller-ejer og serieinvestor Anders Holch Povlsen 49 pct. af moderselskabet Intervare for 140 mio. kr.

Dengang begrundede Anders Holch Povlsen sin investering over for Berlingske Business med, at han havde mødt en mand (stifter Stefan Plenge), som var yderst sympatisk, hårdtarbejdende, passioneret og som både havde vilje og evner.

Siden er gået fem regnskabsår, hvor Nemlig.com har formået at løfte omsætningen med imponerende 851 mio. kr. til næsten 1,44 mia. kr. i det netop offentliggjorte regnskab for 2018/19. Det svarer til en vækst på 145 pct.!

Også selskabets underskud er blevet mindre. Fra et minus på 93 mio. kr. i 2014/15 til et minus på 52 mio. kr. i dag.

En hurtig vækstrejse kræver naturligvis risikovillig kapital. Det har Danmarks rigeste mand med en anslået formue på 42 mia. kr. til overflod.

I 2016 og 2017 skød Anders Holch Povlsen yderligere i alt 460 mio. kr. ind i Nemlig.coms moderselskab og bragte den samlede ejerandel op på 71 pct.

En stor del af den kapital er dog allerede brugt på investeringer i it, logistik og endnu flere medarbejdere, som på få år er blevet fordoblet til 185.

Samtidig dækker Nemlig.com i dag 65 pct. af Danmark og tilbyder levering samme dag i et område fra Helsingør i nord til Herfølge i syd.

Det første overskud

Endnu har Nemlig.com sit første overskud til gode, og det overskud kommer heller ikke i 2019/20-regnskabet.

Her venter ledelsen et fortsat højt investeringsniveau, en omsætningsvækst på 20-25 pct. og et forbedret resultat, der dog endnu vil være negativt.

Derfor skal vi formentlig et godt stykke ind i 20’erne, førend det første overskud viser sig.

Til den tid har Anders Holch Povlsen højest sandsynligt skudt et yderligere trecifret millionbeløb ind i virksomheden og hævet ejerandelen i det selskab, han begyndte som medejer i i 2014.

En samlet investering nær milliarden i et selskab, som performer omkring nul-resultatet efter små 10 år, er bestemt ikke en investors drømmescenarie.

Det giver to muligheder: At fortsætte ejerskabet og investeringerne eller sætte ejerandelen til salg.

En godbid for Salling?

Og går Nemlig.com aktivt ud i markedet for at finde en potentiel køber herhjemme, peger meget i retning af Salling Group.

Ikke nok med, at Salling Group har de finansielle muskler til at foretage, hvad der ligner en milliardinvestering.

Tilbage i 2015 viste Salling Group med opkøbet af Wupti.com også, at dagligvaregiganten er klar til opkøb for at booste e-handelsforretningen.

Samtidig har Salling Group endnu ikke et rendyrket e-handelskoncept, som leverer dagligvarer direkte hjem til forbrugerne.

Salling Group har koncepter som click og collect-løsningen Bilka To Go, måltidskassefirmaet Skagenfood og nu også platformen Fillop, der leverer nonfood-varer hjem til forbrugerne.

Men det er langt fra nok til at erobre 33 pct. af onlinemarkedet, som Salling Groups topchef Per Bank har givet udtryk for på LinkedIn, at virksomheden sigter efter.

Det kræver et rendyrket e-handelskoncept med et bredt sortiment af dagligvarer – inklusive fødevarer - samt tilbud om hurtig hjemmelevering.

Det er, hvad Nemlig.com tilbyder.

Så hvorfor kaste sig over opbygningen med alt, hvad det indebærer af børnesygdomme, hvis det færdige koncept er til salg.

Og slår Salling Group ikke til, risikerer den set med danske øjne store koncern konkurrence fra udlandet – og så bliver det måske endnu sværere at opnå den ønskede markedsandel på onlinemarkedet.

En ting er nemlig helt sikker: Nemlig.com befinder sig på et vækstmarked, som der først lige er slået hul på.

Opdateret 10. nov 2020