Analyse: Amazon vinder nonfood-kampen
Når den amerikanske onlinegigant Amazon inden for få år ventes at etablere sig med eget distributionscenter i Danmark, så man kan tilbyde forbrugerne hurtig og gratis levering via fordelsprogrammet Prime, vil det for altid transformere dansk detailhandel.
Det er kort og godt konklusionen i den store forbrugerundersøgelse 'Retail Buying Study 2018' udarbejdet af mediebureauet IUM.
IUM har interviewet mere end 50.000 forbrugere i 11 europæiske lande, herunder Danmark, og set nærmere på, hvor forbrugerne har foretaget deres seneste indkøb.
Samtidig har IUM sammenlignet forbrugeradfærden i Danmark med de europæiske markeder, hvor Amazon i dag er veletableret, f.eks. Tyskland og Storbritannien.
Mens en fjerdedel af danskerne angiver online som deres sidste shoppested, er det ca. 50 pct. af briterne og tyskerne der har foretaget deres seneste indkøb på nettet.
Konkurrencen tager til
Især store brancher og nonfoodkategorier som legetøj, tøj og elektronik kan blive hårdt ramt af Amazons fysiske tilstedeværelse.
- Ca. 40 pct. af al forbrugerelektronik og 30 pct. af legetøjet bliver i dag handlet online herhjemme. Over 60 pct. af al forbrugerelektronik og legetøj bliver handlet online i Tyskland og Storbritannien, mens tøj og sport ligger over 40 pct. Dagligvarehandel slipper for en stor rutsjetur, men man kan diskutere, hvad der kommer til at ske med dagligvarehandlens nonfood, siger Jan Sørensen, strategisk direktør i IUM Danmark.
Dermed synes trængslerne langt fra forbi for kriseramte Top-Toy, der står bag Fætter BR og Toys "R" Us i Norden, og som er ved at rekonstruere selskabet ovenpå et kæmpe underskud på to mia. kr.
Blandt de store dagligvarekoncerners kæder er det især Salling Groups hypermarkedskæde Bilka, der er store på nonfood.
Og Salling Group forventer da også øget konkurrence.
- Vi konkurrerer jo i dag allerede benhårdt med Amazon på nonfood, ligesom vi også gør det med Wish, eBay og Alibaba. Men vi forventer, konkurrencen tager til, og derfor skal vi fortsat evne at have de bedste varer til de bedste priser på steder, som er relevante for kunderne, siger presseansvarlig Kasper Reggelsen, Salling Group.