Aldi: Vi holder de danske priser nede

Salling Group 26. maj 2015 -
This describes the image

Det er unægtelig en begivenhed af lidt historiske dimensioner:

For første gang i mange, mange år - hvis det nogensinde er sket før - lukker den danske ledelse i den tyskejede discountkæde Aldi for alvor op for at fortælle om virksomheden og dens planer herhjemme i et stort interview med Dansk Handelsblad.

Der er naturligvis elementer, som Aldis adm. direktør siden februar, den 43-årige tysker Volker Kach, helst ikke vil sige for meget om af hensyn til konkurrencesituationen - men på den led adskiller han sig ikke fra sine kolleger i resten af dagligvarebranchen.

Volker Kasch og resten af den danske Aldi-top er nået frem til den erkendelse, at der i Danmark er forventninger om et vist niveau af åbenhed, som kan gavne discountkædens fornyede bestræbelser på at få styrket sin position i markedet.

Dyrt Danmark uden Aldi

Én dansk lederposition har Aldi dog allerede - og det er på prissætningen i dagligvaremarkedet.

Mest tydeligt har det været, når Aldi gang på gang gennem årene har svinget taktstokken i markedet med prissænkninger på symbol-varen mælk.

Markedsleder Coop Danmarks topchef Peter Høgsted har så sent som her i vinter offentligt ærgret sig grundigt over, at en aktør som Aldi med en markedsandel på godt 3 pct. kan komme til at bestemme hele branchens mælkepriser.

Aldis nye danske topchef stiller imidlertid spørgsmålstegn ved, om de danske forbrugeres pengepunge kunne undvære kæden.

- Vi ser, at når vi reagerer på en prisudvikling i markedet og sætter prisen på en vare ned, så følger konkurrenterne os. Det er os, der er ledende på pris i Danmark. Det er måske ikke noget, som kunderne er så bevidste om, men de kan stole på, at vi giver fordelene ved lavere indkøbspriser videre. Så man må stille sig det interessante spørgsmål: Hvordan ville prisniveauet i Danmark være, hvis Aldi ikke var her?, spørger Volker Kasch.

"Vi kan mere i Danmark"

Når det er sagt, ser han masser af muligheder for at forbedre Aldis danske præstationer på flere parametre.

Kæden har tabt omsætning i mange år, mens discountbølgen har været på sit højeste - og andre discountkæder er rykket fra.

En del af forklaringen er, at Aldi ikke har fornyet sit butiksnet i takt med, at konkurrenterne har bygget løs og øget omsætningen på den måde. Aldi har aktuelt 225 butikker - lidt færre end på toppen for nogle år siden. Det er halvt så mange som discount-markedsleder Netto.

Men nu har Aldi for alvor meldt sig ind i kampen igen med fornyet sortiment, markedsføring - og ikke mindst en storstilet udskiftning af butiksnettet.

- Vores position i Danmark hidtil svarer ikke til vores formåen. Vi er bevidste om, at mange af vores butikker er forældede, og alene størrelsen sætter grænser for, hvad de kan omsætte. Men vi ser dog også, at vores nye initiativer på sortimentet er blevet taget godt imod af kunderne med stigende omsætning og i særdeleshed flere kunder. Vi er på den rette vej, siger Volker Kasch.

Der er tale om tocifrede vækstprocenter i de fornyede butikker, både i 2014 og i den forløbne del af 2015.

Af Jesper Veber Knudsen
jeve@dhblad.dk

Topchef for Aldi i Danmark, Volker Kasch

Foto: ULrik Samsøe Figen

Opdateret 10. nov 2020