Aldi og Salling Group vil fremme kvindelige talenter

Salling Group 22. okt 2018 -
This describes the image
Salling Group vil skabe synlige og klare karriereveje for kvindelige talenter. Arkivfoto: Ulrik Samsøe Figen
Skrevet af: Søren Tougaard

Meget få kvinder er distriktschefer i dansk dagligvarehandel, men Sophie Hovmand er en undtagelse.

I 2016 sagde hun ja til drømmejobbet i Aldi, som ifølge hende også rummer gode karrieremuligheder.

I Aldi Danmark er de kvindelige ledere dog stadigvæk i klart undertal til trods for, at antallet vokser.

Cirka en ud af fem ledere er i dag kvinde i virksomheden, der tæller ca. 2.300 medarbejdere i Danmark.

- Vi er i Aldi altid på jagt efter talenter, der kan være med til at drive vores virksomhed fremad. Uanset køn. I 2017 var 21,3 pct. af medarbejderne i ledende stillinger kvinder, hvilket er en stigning i forhold til året før, fortæller Thomas Hedegaard Bang, vicedirektør med ansvar for CSR, marketing og kommunikation i Aldi Danmark.

Topledelse uden kvinder

Siden Finn Tang trådte til som ny øverste topchef for Aldi i Danmark 1. september sidste år, er meget nyt sket i organisationen, herunder opbygningen af en ny centralt placeret salgsafdeling og HR-afdeling på hovedkontoret i Albertslund.

På ét område er alt dog endnu ved det gamle i Aldi, som det også er tilfældet hos konkurrenterne Lidl, Rema 1000, Salling Group og Dagrofa. Ingen af Aldi Danmarks fem nye vicedirektører placeret lige under Finn Tang - hvoraf de tre er rekrutteret internt - er kvinder.

- Vi vil meget gerne have flere kvinder ind i ledelsen, og vi forsøger også aktivt at få kvindelige ansøgere til stillingerne. Fremadrettet vil vi gøre endnu mere for at hjælpe talenter frem i vores virksomhed, som blandt mange andre ting er en af opgaverne i vores nye centrale HR-afdeling. Vi vægter dog altid talent før køn, siger Thomas Hedegaard Bang.

Efterlyser flere kvinder i CSR-rapport

Salling Group er en af landets største virksomheder med ca. 53.000 medarbejdere. Også her glimrer kvinderne ved deres fravær, jo længere man kommer med virksomhedens allerøverste top.

Ved udgangen af 2017 havde Salling Group en overvægt af kvinder på 58 pct. på det nederste ledelsesniveau.

På senior ledelsesniveau udgjorde de kvindelige ledere derimod 25 pct., mens tallet var faldet til godt hver syvende, 14 pct., på direktørniveau, fremgår det af Sallings Groups CSR-rapport for 2017.

I Salling Groups Executive Committee, der varetager den daglige ledelse med adm. direktør Per Bank i spidsen samt ni øvrige medlemmer, er der slet ingen kvinder.

"Det er vores ambition at øge antallet af kvinder på topledelsesniveau. Vi har derfor besluttet at iværksætte et nyt og anderledes program, der er designet til at styrke karriereplanlægning og skabe synlige og klare karriereveje for kvindelige talenter", lyder budskabet fra Salling Group i virksomhedens ansvarlighedsrapport.

Opdateret 10. nov 2020