Aldi og Lidl speeder op for britisk ekspansion
Hvis Dansk Supermarkeds discountkæde Netto for alvor går ind på det britiske marked i 2016, møder kæden to internationale konkurrenter, der har sat et gevaldigt tryk på ekspansionen.
Ifølge telegraph.co.uk har tyske Aldi indleveret 93 ansøgninger om butiksåbninger i landet i år, og ærkerivalen Lidl 78. Det er ifølge mediet dobbelt så mange som oprindeligt planlagt - og fem gange så mange nyetableringer som de fire største britiske aktører med Tesco i spidsen til sammen.
Lidl har for nylig afsløret planer om at investere ca. 16 mia. kr. de næste tre år i nye og opgraderede butikker i Storbritannien for med tiden at nå op på 1500 butikker.
De seneste år er det imidlertid Aldi, som er vokset hurtigst og har den højeste markedsandel af de to. Til sammen er de nu oppe på tæt på 10 pct. af markedet.
Danske Netto har aktuelt 10 butikker i en testfase, hvor der skal åbnes yderligere fem, før det i 2016 endeligt bliver afgjort, om kæden går ind for at tage sin del af en vild discountvækst på det britiske marked.
Foto: Aldi UK