Aldi og Lidl siger nej til valgkamp foran butikken
Knap var blækket tørt efter statsminister Lars Løkke Rasmussens udskrivelse af Folketingsvalget, før De Samvirkende Købmænd i en pressemeddelelse opfordrede til at lade den kommende valgkamp blandt både folketingskandidater og kandidater til Europa-Parlamentet foregå foran dagligvarehandlens butikker.
”Folketingskandidater fra liste A til liste Å bør have lov til at dele valgmateriale ud foran butikkerne forud for de kommende valg”, hedder det i meddelelsen, hvor DSK’s adm. direktør John Wagner købmænd understreger, at ”det er og bliver den enkelte købmand, som bestemmer, hvem der må uddele hvad fra butikkens parkeringsplads eller foran butikken, hvis der – vel at mærke – ikke er tale om et offentligt areal”.
Langt de fleste dagligvarekæder byder da også politikerne velkommen.
Kun de to tyskejede discountkæder Lidl og Aldi siger nej.
- I Lidl vil vi gerne, at alle vores kunder kan handle uforstyrret. Det er derfor kun i særlige tilfælde og efter aftale, at vores samarbejdspartnere kan benytte vores butikker og parkeringspladser til at møde vores kunder. Vi frabeder os derfor, at kandidater uddeler deres materiale ved vores butikker, siger kommunikationschef i Lidl Morten Vestberg.
Fra Aldis vicedirektør Thomas Bang lyder det, at uddeling af valgmateriale hører sig til i offentlige fora, og ikke foran kædens butikker eller p-pladser.
- Muligheden for at komme ud og møde vælgerne i øjenhøjde, er en fundamental grundsten i den demokratiske proces. Men i en travl hverdag er der ikke altid overskud til at blive forstyrret før, under eller efter sine indkøb. Det vigtigste for os er, at vores kunder har en god oplevelse, når de handler i Aldi, siger Thomas Bang.
Med respekt for kunderne
Fra Salling Group lyder det, at kandidaterne er velkomne foran koncernens butikker, der tæller Bilka, Netto og Føtex.
Mads Nysted, der er salgsdirektør hos Rema 1000, kalder valgkampen for ”en fejring af demokratiet”.
- Så med respekt for vores kunder, så alle kan komme ind og handle i butikken på samme måde som resten af året, er vi åbne for, at folketingskandidater møder vælgerne foran vores butikker, siger han.
Dagrofa ejer kun en mindre del af de tilknyttede butikker i kæderne Min Købmand, Spar, Meny og LetKøb, og koncernens kommunikationskonsulent Jacob Lassen understreger derfor, at de selvejende købmænd selv bestemmer.
- Vi har ikke noget imod, at kandidater deler materiale ud foran vores egne butikker, så længe det foregår på ordentlig vis, og vigtigst af alt ikke generer butikkens daglige drift samt kundernes daglige indkøb, siger han.
Fra Coop lyder der også et ja til kandidaterne:
- Blot de ikke er til gene for kunderne. Vi er partipolitisk neutral, så det er alle partier og kandidater, der på lige fod er velkomne, siger informationsdirektør Jens Juul Nielsen.