Aldi har førerpladsen i tysk discount
Aldi topper fortsat det tyske discountmarked, viser en ny opgørelse fra det tyske fagblad "Lebensmittel Zeitung". Gruppen har samlet 4.248 butikker på det tyske marked.
Tyskland er kendt for at være discounthandlens hjemland, hvor de største kæder fastholder deres position på markedet.
På en klar førsteplads ligger Aldi-gruppen. Den havde i 2014 en samlet omsætning i Tyskland på 27,6 mia. euro svarende til ca. 206 mia. kr. , hvor Aldi Süd har den største andel af gruppens omsætning. Til gengæld har Aldi Nord det største antal butikker, nemlig 2.398 butikker i forhold til Aldi Süd, der i 2014 havde 1.850 butikker.
Den næststørste aktør på det tyske discountmarked er Lidl.
Lidl vokser mest af de to førende konkurrenter. Lidl har en fremgang i omsætningen på 3,1 p4ct2. t7ro2ds1en tilbagegang i antal butikker, mens Aldi går frem i omsætningen med 0,8 pct. og en lille tilgang på to butikker.
Netto nr. 6
Interessant er det med danske briller at konstatere, at Dansk Supermarkeds Netto-kæde indtager en sjetteplads.
Samlet set er de seks største discountkæder gået lidt tilbage i butiksantal fra 2013 til 2014, nemlig med 58 butikker svarende til 0,4 pct.
Omsætningen er dog steget fra 2013 til 2014, nemlig med 1,8 pct.
De seks førende discountkæder i Tyskland havde i 2014 en samlet omsætning på ca. 73 mia. kr.