7-Eleven slutter 2014 med kædens første overskud
Efter at Reitan Convenience i flere år har haft et negativt
nettoresultat er det en glad Jesper Østergaard, administrerende direktør for Reitan
Convenience Denmark, der
i år kan prale af et overskud og en stigende markedsandel på et hårdt presset kiosk- og
conveniencemarked.
Reitan Convenience
Denmark, der driver danske 7-Eleven, afslutter 2014 med 1, 9 mio. kroner på bundlinjen, mens 2013 bød på et underskud på 17, 3 mio.
kroner. Selskabets balance pr. 31. december 2014 viser
en egenkapital på 122, 9 mio. kroner.
- Det føles helt fantastisk - også for mig personligt. 7-Eleven Danmark har knoklet hårdt længe og har i en del år leveret et positivt, internt driftsresultat og nedbetalt meget store summer på vores oprindeligt meget store lån, siger Jesper Østergaard, der blev ansat som direktør
for conveniencekæden i ef
teråret 2006.
- Men at der nu også er sorte tal i det eksterne regnskab - det er mit team og jeg meget stolte af og glade for, siger han.
Vil åbne små satellitbutikker
Mens kiosker lukker landet over - for en stor del som en konsekvens af lukkelovens endeligt i efteråret 2012 - har 7-Eleven med sine 191 butikker øget markedsandelen fra 30, 5 i 2013 til 31 pro
cent i 2014, og går det, som
Jesper Østergaard spår, vil kæden i år øge sin markedsandel yderligere. Der kan også komme nye butikker i kæden.
- Vi har i det seneste års tid testet mindre enheder - altså butikker med få kvadratmeter - og det lykkes ret godt at skabe stor omsætning af best sellere på få kvadratmeter. Det åbner mulighed for at etablere mindre "satellitenheder", hvor vi kun sælger de mest populære produkter. Men nye butikker kræver den rette beliggenhed, siger Jesper Østergaard og tilføjer, at 7-Eleven de seneste år har haft stort fokus på effektiviseringer og omkostninger - både i butik
og på servicekontor.
- Og så har vi øget både kvaliteten af vores produkter og størrelsen af vores sortiment af sundere produkter. Det vil vi fortsætte med, siger Jesper Østergaard.
Forventer like for likevækst på 2 procent i år
7-Elevens kiosker omsatte i 2014 for 2, 1 mia. kroner, og Jesper Østergaard forventer, at omsætningen vil stige
med cirka 40-50 millioner
kroner i år. Cirka halvdelen af omsætningen kommer i mange butikker fra kædens
profilprodukter: Mad, bageri
og kolde og varme drikke, og andelen er stærkt stigende.
- Til trods for at analytikerne spår tilbagegang
for conveniencesektoren,
forventer jeg, at vi får en like for likevækst i omsætningen
på cirka 2 procent i år, siger
Jesper Østergaard, der dog ikke helt udelukke, at kæden må lukke butikker det kommende år - ikke mindst på beliggenheder, hvor infra
struktur og trafikale forhold
har ændret sig radikalt.
Like for likevæksten lå fra 2013 til 2014 på 1, 2 pro
cent.
7-Elevens butikker er fordelt mellem de oprindelige butikker, der typisk ligger, hvor kundestrømmen er stor, de 70 DSB 7-Eleven, der erstattede Kort&Godtbutikkerne, og 62 Shell 7-Eleven.
Shell annoncerede for et års tid siden, at koncernen
vil sælge sine danske stationer, men 7-Eleven har rettighederne til brandet til og med 2018.
- Lige nu ved vi ikke, hvad der sker. Men vi er naturligvis begyndt at gøre os overvejelser om konkrete løsninger. Dem kan vi dog ikke afsløre endnu, siger Jesper Østergaard.