7-Eleven får kædens første overskud
Efter at Reitan Convenience i flere år har haft et negativt nettoresultat er det en glad Jesper Østergaard, administrerende direktør for Reitan Convenience Denmark, der i år kan prale af et overskud og en stigende markedsandel på et hårdt presset kiosk- og conveniencemarked.
Reitan Convenience Denmark, der driver danske 7-Eleven, afslutter 2014 med 1,9 mio. kroner på bundlinjen, mens 2013 bød på et underskud på 17,3 mio. kroner. Selskabets balance pr. 31. december 2014 viser en egenkapital på 122,9 mio. kroner.
- Det føles helt fantastisk - også for mig personligt. 7-Eleven Danmark har knoklet hårdt længe og har i en del år leveret et positivt, internt driftsresultat og nedbetalt meget store summer på vores oprindeligt meget store lån, siger Jesper Østergaard, der blev ansat som direktør for convenience-kæden i efteråret 2006.
- Men at der nu også er sorte tal i det eksterne regnskab - det er mit team og jeg meget stolte af og glade for, siger han.
Vil åbne små satellit-butikker
Mens kiosker lukker landet over - for en stor del som en konsekvens af lukkelovens endeligt i efteråret 2012 - har 7-Eleven med sine 191 butikker øget markedsandelen fra 30,5 i 2013 til 31 procent i 2014, og går det, som Jesper Østergaard spår, vil kæden i år øge sin markedsandel yderligere. Der kan også komme nye butikker i kæden.
- Vi har i det seneste års tid testet mindre enheder - altså butikker med få kvadratmeter - og det lykkes ret godt at skabe stor omsætning af best sellere på få kvadratmeter. Det åbner mulighed for at etablere mindre ”satellit-enheder", hvor vi kun sælger de mest populære produkter. Men nye butikker kræver den rette beliggenhed, siger Jesper Østergaard og tilføjer, at 7-Eleven de seneste år har haft stort fokus på effektiviseringer og omkostninger - både i butik og på servicekontor.
- Og så har vi øget både kvaliteten af vores produkter og størrelsen af vores sortiment af sundere produkter. Det vil vi fortsætte med, siger Jesper Østergaard.
Forventer en like for like-vækst på 2 procent i år
7-Elevens kiosker omsatte i 2014 for 2,1 mia. kroner, og Jesper Østergaard forventer, at omsætningen vil stige med cirka 40-50 millioner kroner i år. Cirka halvdelen af omsætningen kommer i mange butikker fra kædens profilprodukter: Mad, bageri og kolde og varme drikke, og andelen er stærkt stigende.
- Til trods for at analytikerne spår tilbagegang for convenience-sektoren, forventer jeg, at vi får en like for like-vækst i omsætningen på cirka 2 procent i år, siger Jesper Østergaard, der dog ikke helt udelukke, at kæden må lukke butikker det kommende år - ikke mindst på beliggenheder, hvor infrastruktur og trafikale forhold har ændret sig radikalt.
Like for like-væksten lå fra 2013 til 2014 på 1,2 procent.
7-Elevens butikker er fordelt mellem de oprindelige butikker, der typisk ligger, hvor kundestrømmen er stor, de 70 DSB 7-Eleven, der erstattede Kort&Godt-butikkerne, og 62 Shell 7-Eleven.
Shell annoncerede for et års tid siden, at koncernen vil sælge sine danske stationer, men 7-Eleven har rettighederne til brandet til og med 2018.
- Lige nu ved vi ikke, hvad der sker. Men vi er naturligvis begyndt at gøre os overvejelser om konkrete løsninger. Dem kan vi dog ikke afsløre endnu, siger Jesper Østergaard.
Af Helle-Karin Helstrand
Arkivfoto: Ulrik Samsøe Figen