43 procent siger nej tak
NejTak+, den privatejede ordning der tilbyder danskerne selv at vælge deres tilbudsaviser, har nu rundet 440.000 tilsluttede husstande.
Tilgangen i første halvdel af 2015 har ifølge en netop offentliggjort halvårsrapport fra børsnoterede North Media, der ejer tilbudsavis-omdeleren FK Distribution, været på over 140.000 husstande.
Det er mere end væksten i den fælles brancheordning Nej tak, som i år har fået tilslutning fra yderligere knap 100.000 husstande til og med 2. august, så der nu er 1.164.000, der ikke vil have alle de husstandsomdelte reklamer - svarende til knap 43 pct. af samtlige 2,7 mio. postkasser i landet.
Det indebærer imidlertid, at omkring 40.000 husstande, der tidligere helt har fravalgt reklamerne, nu igen får nogle af dem. Typisk vælger en husstand 5-6 stykker om ugen ud af et meget større udbud.
Dansk Supermarked bliver - Coop går
FK Distribution deler bl.a. tilbudsaviser ud for kæder med ca. 80 pct. af dagligvareomsætningen i Danmark, og har for nylig forlænget sin omdelingsaftale med Dansk Supermarked frem til og med 2017.
Til gengæld skifter landets anden dagligvaregigant, Coop Danmark, til FKs konkurrent Post Nord Danmark fra januar 2016.
Netop en heftig markedsføring af NejTak+-ordningen sætter sit præg på halvårets EBIT-resultat i North Media, der falder fra ca. 27 mio. kr. i 1. halvår 2014 til nu et lille underskud på 3,5 mio. kr.
"Tilbagegangen skyldes omsætningsfald i FK Distribution og højere omkostninger til markedsføring af NejTak+ og udvikling af minetilbud.dk", skriver North Media i halvårsrapporten.
Af Jesper veber Knudsen
jeve@dhblad.dk
FK Distribution poster mindre formuer i markedsføringen af NejTak+, som kvitterer med en kraftig vækst i et skrumpende marked for omdeling af reklamer.
Illustration: FK