370 ton "grimme" grøntsager reddet fra skraldespanden

Salling Group 8. jan 2020 -
This describes the image
Genrefoto: Alfred Pedersen & Søn ApS

Det er ikke mange år siden, at man aldrig så en krum agurk i supermarkedets grøntafdeling.

Nu køber forbrugerne de krumme agurker, peberfrugter og andre anden sorterings grøntsager på lige fod med første sortering.

En undersøgelse, som Epinion har foretaget for organisationen Stop Spild Af Mad, viser, at over halvdelen (55 pct.) af danskerne vil foretrække at købe et fødevareprodukt, som viser, at produktet bidrager til mindre madspild.

En ny opgørelse fra grøntsagsproducenten Alfred Pedersen & Søn ApS er flere end 370 tons ”grimme” grøntsager reddet fra madspildsdøden de seneste to år.

De “grimme” grøntsager bliver solgt i bakker til en nedsat pris eller lavet om til "madspildsketchup".

For hver solgt enhed går der også donation til at støtte foreningen Stop Spild Af Mad’s arbejde mod madspild.

Anders René Jensen, Indkøbs- og marketingdirektør i REMA 1000, som netop var den første detailkæde til at sælge grøntsagerne, siger:

- I 2019 solgte vi 152 tons madspildsvarer i Rema 1000s butikker, og det vidner om, at vores kunder er villige til at gå lidt på kompromis med udseendet på grøntsagerne, hvis de stadig får samme gode smag og samtidig kan være med til at sørge for mindre madspild. Som noget nyt har vi også haft økologiske agurker fra anden sortering, for det handler hele tiden om at se muligheder for at inddrage nye potentielle varer, så intet går til spilde. Det er generelt bare dejligt at mærke opbakning til vores madspildsvarer, for det er netop det, der giver motivationen til at udvikle flere ideer på området.

Bag det landsdækkende initiativ står Stop Spild Af Mad, Alfred Pedersen & Søn ApS i samarbejde med Gartneriet Østervang Sjælland, salgsorganisationerne GASA Odense og GASA Nord Grønt Amba samt detail-kæderne REMA 1000 og Salling Group.

 

Opdateret 10. nov 2020