Indblik: Salling Group-topchefens vågne blik for finanser, unge talenter og miljøet

Salling Group - Navne 20. jul 2023 -
This describes the image
Anders Hagh er nu adm. direktør i Salling Group. Salling Group
  • Et portræt af Anders Hagh, der skal føre stafetten videre i Salling Group efter Per Bank

Skrevet af: Henrik Denman

Topchefen i Danmarks største aktør i dagligvarehandlen Salling Group hedder nu Anders Hagh, og han skal føre stafetten videre efter Per Bank, der i fremtiden skal stå i spidsen for Canadas største dagligvarekoncern Loblaw Companies. 

Anders Hagh har været i Salling Group siden 2015 og i de sidste par år har haft et tæt parløb med Per Bank og har dermed været medvirkende til, at koncernen er forblevet stærkt stillet og finansielt særdeles robust. Men han er dog ikke blevet et kendt ansigt i den brede offentlighed - i hvert fald ikke endnu, for som Salling Groups ansigt udadtil kan det ikke være anderledes, end at han meget snart vil træde helt frem på scenen.

Indtil da vil mange spørge: Hvem er den århusianske virksomheds nye leder?

Den 46-årige Anders Hagh har gjort kometkarriere i dagligvarebranchen, som han kom ind i for otte år siden. Han tiltrådte da som økonomidirektør i Salling Group, som først og fremmest står stærkt økonomisk og hos kunderne med dagligvarekæderne Netto, Føtex og Bilka.

I 2021 indtrådte han i direktionen for Salling Group sammen med Per Bank, som han siden har kørt et tæt parløb med. I Salling Group har han haft en nøglerolle i koncernens vigtigste initiativer gennem de seneste år, bl.a. med at fuldføre Salling Fondenes tilbagekøb af Salling Group i 2017, at overtage discountkæden Kiwis danske lejemål og op-købet af Tesco Polen i 2021.

Anders Hagh beskrives som en skarp finanshaj, og han er også en dygtig og målrettet forhandler. Han har stor respekt for de mennesker, han arbejder sammen med, eller som han sidder ved forhandlingsbordet med. For ham handler detailhandel om mennesker.

Fokus på unge talenter

Det blev fremhævet af juryen, da han i 2022 blev kåret som Årets CFO. Prisen uddeles af revisionsfirmaet PwC i samarbejde med rådgivningsfirmaet Zeuthen Storm. I forbindelse med prisoverrækkelsen gjorde han det klart, at ikke er vild med at fremhæve enkeltpersoner i forretningsverdenen, da han ikke tror på, at nogen kan levere noget alene. Han var naturligvis glad for at modtage prisen, og som han sagde, så han det som en mulighed for at lade et lys skinne på hele teamet og give dem en ekstern anerkendelse. 

Han er uddannet cand.oecon. fra Aarhus Universitet i 2001. Inden han tiltrådte som CFO i Salling Group havde han i en årrække haft samme position i Toms Gruppen. Inden da havde han bestridt en række forskellige senior-finance-stillinger hos A.P. Møller-Mærsk i bl.a. Hong Kong og Beijing.

Allerede tidligt i sin erhvervskarriere erfarede han, hvor vigtigt det er, at en virksomhed tør overlade et stort ansvar til et ungt menneske på vej op ad karrierestigen.

Han fik tidligt et stort ansvar i Mærsk og blev som blot 28-årig sendt til Hong Kong for at stå i spidsen for Mærsk Lines finansafdeling i region Sydkina. Hans opgave var at styre finansafdelingen med ansvar for 120 ansatte.

Med hans egne ord er det unikke ved Mærsk at give unge mennesker chancen. Han har stor respekt for at skabe en virksomhedskultur, hvor man vil og tør give en 28-årig uden ledelseserfaring en stor chance, og det var meget motiverende for ham.

Klimakrisen på dagsordenen

Menneskelig empati, et klart blik for unge talenter og et stærkt fokus på talent og karriereudvikling gør det naturligvis ikke alene, når man som topchef vil udvikle virksomheden og fortsætte en imponerende vækst. Da han blev kåret til Årets CFO, fremhævede juryen da også hans stærke forretningsforståelse kombineret med solide kompetencer inden for økonomi og forståelse for, hvordan digitalisering kan udnyttes effektivt i forretningen og inden for finansområdet.

Juryen fremhævede, at Anders Hagh gennem sine år i ledelsen har opnået betydelige resultater og har udviklet Salling Groups finansfunktion fra at have et stærkt fokus på transaktioner til en moderne finansfunktion, der spiller en betydelig rolle i udviklingen og driften af Salling Group.

Koncernens position på markedet, en udbyggelse af virksomheden med vækst for øje, attraktive karrieremuligheder og et godt arbejdsmiljø, der kan tiltrække de bedste medarbejdere, har Anders Haghs store bevågenhed, men han har også en ambition om at være i front på tidens væsentlige dagsordener som bæredygtighed og madspild.
Han har således stået i spidsen for flere initiativer, der skal medvirke til at reducere klimakrisen. Blot ved at se ud af kontorvinduet i Salling Groups hovedkvarter vest for Aarhus kan han se den grønne omstilling i koncernen.

På taget af hovedkvarteret står i dag solceller, som er et vigtigt element i koncernens fremtidige energiforsyning. Med den satsning i hele koncernen vil en fjerdel af Salling Groups samlede energiforbrug i 2028 blive dækket af 570 sol-celleanlæg.

Med en ambitiøs plan og en investering på 2,4 mia. kr. til at sænke energiforbruget og selv producere grøn strøm viste Salling Group i 2022, at det er vigtigt at handle.
Anders Hagh underkender på ingen måde den klimakrise, som hele kloden i dag mærker som ekstrem varme og voldsomme oversvømmelser, men han ser også store forretningsmæssige muligheder i krisen, og han har det øverst på dagsordenen. Hvis der på nogen måde er kommet noget godt ud af klimakrisen, mener han, så er det, at der er kommet en økonomisk case i at gøre det rigtige for klimaet.

Vigtig godkendelse

Klimaindsatsen ser han som et eksempel på Salling Groups styrker, nemlig at rykke på projekter, man tror på. 

Han har brugt disse ord: Om det altid er regnet hjem til sidste femøre ved han ikke, men det skal virksomheden nok få til at fungere. Så han tror, at hurtighed er et nøgleord i meget af det, Salling Group gør.

Han har også en væsentlig andel i det store skridt, koncernen har taget de seneste år for at få godkendt sine klimamål. Det internationalt anerkendte Science Based Targets Initiative har for nylig godkendt koncernens ambitiøse klimamål for at være reelle og mulige at føre ud i virkeligheden og for at matche målsætningerne i FN's Parisaftale.

I jævn tale betyder planen, at Salling Group i 2050 kan forvente, at varerne på hylderne fra produktet bliver dyrket, forarbejdet, transporteret, solgt og konsumeret ikke efterlader sig et negativt CO2-aftryk.

Hele den udvikling kommer til at ske i nært samarbejde med leverandørerne - og det hilser Anders Hagh velkommen med stor tilfredshed.

Med godkendelsen er Salling Group godt på vej. For Anders Hagh er det en kæmpe opgave, som koncernen har taget hul på ved i første omgang at bede de største af leverandørerne om at sætte sig klimamål i overensstemmelse med Parisaftalen.

Det er en stor opgave, Anders Hagh nu kaster sig ud i. Alt tyder på, at han ikke bare vil fortsætte i det spor, Per Bank med markant succes har ført Salling Group frem efter, men at han har kompetencer, visioner og personlighed til at sætte sit eget aftryk på den århusianske virksomhed, der for længst er blevet dansk dagligvarehandels fyrtårn - og snart vil omverdenen se ham stå helt fremme på scenen.
 

Opdateret 20. jul 2023