Tema om rekruttering: Hemmeligheden bag McDonald’s succes
-
Fastfoodkæden arbejder målrettet for at skabe en positiv fortælling om McDonald’s som arbejdsplads
Fastfoodkæden McDonald's arbejder målrettet for at skabe en positiv fortælling om virksomheden som arbejdsplads. Det sker gennem traditionelle medier, markedsføring og medarbejderambassadører. Samtidig har kæden stort fokus på sine rekrutteringsværktøjer.
Tidligere har McDonald’s vundet Danmarks Bedste Arbejdsplads® tre år i træk, der netop var et resultatet af fastfoodkædens arbejde med at skabe gode forhold for sine medarbejdere og tilbyde attraktive uddannelses – og karrieremuligheder.
- McDonald’s tilbyder ikke bare en arbejdsplads, vi giver vores medarbejdere mulighed for at indgå i et fællesskab. Og fællesskab forpligter. Derfor lover vi vores medarbejdere, at deres udvikling hos os ikke står stille, siger HR Chef Claus Moll.
Den første McDonald’s restaurant i Danmark åbnede i 1981. Der er i dag 101 McDonald’s restauranter i Danmark, der ejes af selvstændige franchisetagere. McDonald’s Danmark beskæftiger flere end 8.000 medarbejdere og har over 200.000 daglige gæster.
I gennemsnit serverer medarbejderne op mod 220.000 måltider om dagen. Den første dag i et nyt år drøner antallet op over 400.000.
Ros fra fagforbund
Da McDonald’s i Hvidovre åbnede sin restaurant nummer 100 i Danmark sagde gruppeformanden John Frederiksen fra 3F Privat Service, Hotel & Restaurant:
- Der er mange unge, der kan lide at arbejde hos McDonald's. Det er også et sted hvor de unge kommer for at mødes. De to ting hænger sammen. McDonald's formår at tiltrække de unge.
Fagforeningsformanden sagde også, at det er langt fra alle steder, hvor de unge bliver behandlet pænt, og hvor de får nogle grundlæggende rettigheder som lønmodtagere.
- De fleste unge, er kun ansat i nogle få år, så de kan tjene nogle penge, og rejse videre til noget andet. Men for de unge, der har lyst til at blive, og udvikle sig inden for faget, der har McDonalds lavet jeres helt egen lederskole. De unge kan simpelthen få en Akademiuddannelse, som giver dem kompetencer og værktøjer til at lede ikke bare i McDonalds, men i hele hotel- og restaurationserhvervet, sagde John Frederiksen.
Alting begynder med rekruttering
McDonald's HR-chef forklarer, at alting begynder med rekruttering.
- Vi arbejder målrettet for at skabe en positiv fortælling om McDonald’s som arbejdsplads – både gennem traditionelle medier, i vores markedsføring og ved at have medarbejdere, der er glade for at arbejde hos og være stærke ambassadører, siger Claus Moll og tillføjer:
- Flere kan nok huske vores kampagne ”Kræver mere end mor tror”. Her kommunikerede vi, at det kræver mere at arbejde på McDonald’s end mange måske tror, og ved at vise det på en sjov måde, nedbryder vi nogle af de fordomme, der kan stå i vejen for, at McDonald’s ses som et ”godt job” – hvilket jo er afgørende, hvis folk skal have incitament for at søge hos os. Derfor sikrer vi løbende, at McDonald’s positioneres som en god arbejdsplads, der bygger på fællesskaber, udvikling og læring.
Hvordan gør I sådan helt praktisk?
- Vi opgraderer hele tiden de værktøjer, som lederne ude i restauranterne bruger i rekrutteringen. Det vigtigste for os er, at vores medarbejdere er serviceorienterede og har et ønske om at arbejde hos os – og derfor kigger vi heller ikke så meget på eksempelvis CV og stavefærdigheder i ansøgningen. ”We hire the smile”, som det har lydt i mange år hos vores brand.
- Derfor skal vores ansøgere også besvare en række spørgsmål som en del af rekrutteringsforløbet, som giver os noget data på, hvor sandsynligt det er, at kandidaten matcher vores værdier og vil trives i et gæstehenvendt miljø, som en McDonald's restaurant er.
Processen tager omtrent 10 minutter og erstatter den motiverede ansøgning, og ofte også CV’et, hvad der gør det nemmere for de unge at søge.
- Vi har også held med social rekruttering – altså hvor medarbejderne anbefaler deres venner og/eller familie til lederne. Når det kommer til ansættelse af ledere, så rekrutterer vi næsten udelukkende blandt vores egne medarbejdere. På den måde sikrer vi, at vores kultur løber som en rød tråd, siger Claus Moll.
Hvad skal der til for at fastholde de unge?
- Fastholdelse af medarbejdere er utroligt vigtigt. Både for kulturen, men også for franchisetagerne, der heldigvis alle er med på at bidrage til undervisning og træning af alle nye medarbejdere. Vi tilbyder alle medarbejdere en kort og attraktiv vej til hele tiden at stige i graderne og få mere ansvar. Det vil sige, at hvis man er ansvarsfuld og lærenem, så er der relativt kort vej til at få ledelsesansvar. Og det gælder også dem, som ikke har fundet vejen i tidligere job eller undervisningsforløb – hos os kan de finde en alternativ uddannelsesvej.
Stort ansvar i tidlig alder
Claus Moll fremhæver, at McDonald’s gerne giver unge mennesker et stort ansvar i en tidlig alder.
- Mange af vores restaurantchefer er i begyndelsen af 20’erne, de har ansvaret for millionforretninger og flere hundrede ansatte – og de klarer det fantastisk. At vi gerne giver unge mennesker de muligheder, er også et vigtigt element, når det kommer til fastholdelse.
Hvordan er jeres lederuddannelse bygget op?
- Vores lederuddannelse er optimeret til operationelle ledere – de skal kunne træffe beslutninger uden at spørge op i kæden. På den måde sikrer vi eksekveringskraft, hvis der eksempelvis kommer en busfuld af sultne fodboldfans, og der skal skiftes gear i restauranten.
Claus Moll fremhæver, at hvis man er ansvarsfuld og lærenem kan man gå fra helt ny til at have ledelses- eller funktionsansvar på under et år, uanset om man er på fuldtid eller deltid. De muligheder motiverer mange.
På et normalt år har McDonald’s mere end 1000 medarbejdere, der kommer igennem en eller flere af det egne lederuddannelser, som er veldefinerede i indhold og målgruppe, at så den enkelte medarbejder kan gå fra at have ingen ledelseskompetence til pludselig at stå med ansvaret for et skift, der omsætter for flere hundredetusinde kroner og indebærer ledelse af 4-5 funktioner og måske 25 kollegaer.
- Vi ved, at vi kan lære de fleste operationel ledelse, men det kræver, at man som medarbejder er villig til at lære og lytte til feedback og tage chancen, når man bliver prikket på skulderen. Det er ret sjældent, vi rekrutterer til de her lederstillinger, reglen er at man udvikler sig fra station-til-station og herefter til ledelse, siger Claus Moll.