Tema om rekruttering: Butikschef i Lidl er klar til at gå hele vejen for drømmejobbet

Rekruttering 26. sep 2023 -
This describes the image
Butikschef Dennis Sørensen, Lidl Odder. Her ses han sammen Christina Bjerg, som er ungarbejder i butikken. Foto: Privat
  • Dennis Sørensen vil som uddannelsesvejleder guide nye generationer til en karriere uden for skolebænken

Da Dennis Sørensen, som nu er butikschef i Lidl i Odder, for 12 år siden søgte en elevplads i discountkæden, havde han ingen anelse om, at den skulle føre til en karriere, der på flere fronter har givet ham mening og mål med arbejdslivet.

Dennis Sørensen, der tilfældigvis deler efternavn med direktør Arne i byens store selvstændige brugsforening Kvickly Odder, har taget hul på det tredje driftsår som butikschef i den østjyske by syd for Århus.

Selv om Lidl og Kvickly Odder er konkurrenter, har den 32-årige Dennis Sørensen bestemt ikke noget i mod at dele efternavn med Arne Sørensen, der er anerkendt som en dygtig købmand og personaleudvikler.

Dennis Sørensen har selv ansvaret for godt 20 medarbejdere. Det er hele holdet, der har givet den tyskejede discountbutik en solid position i et lokalt marked, hvor også Netto med to butikker, Løvbjerg Supermarked og 365discount kæmper hårdt om kundernes husholdningspenge.

Det var i Lidl Horsens, at Dennis Sørensen som nyslået butikschef i 2016 lagde fundamentet til den viden og erfaring, som han nu bygger videre på i Odder.

Vækst gennem tillid og ansvar

Da han fik ansvaret for Lidl i Horsens, skabte han en vækst på op mod 25 pct. over det første år. Dermed gik butikken fra en bundplacering i kædens jyske butikker til top-3 i en intern konkurrence.

- Jeg skabte en atmosfære med tillid og frihed under ansvar, hvor alle medarbejdere uanset position og uddannelse fik nogle rammer, som de kunne udvikle sig indenfor, siger Dennis Sørensen og peger på oplæring, opfølgning og feedback som de nøgleord, der skaber en god arbejdsplads med vækst.

Inden turen gik til Horsens, blev det til et intermezzo med Rema 1000, hvor han var souschef. Men kulturen i Lidl havde bidt sig fast, så han greb chancen, da muligheden kom for at vende ”hjem”.

Karrieremuligheder

Hans fokus som først souschef og de seneste syv år som butikschef været at motivere og tydeliggøre karrieremulighederne for de unge i Lidl – en rejse, som han selv har været meget taknemmelig for.

- Lige efter folkeskolen vidste jeg ikke rigtig, hvad jeg skulle og valgte så at gå på handelsskolen i to år. For at færdiggøre min uddannelse søgte jeg en elevplads i Lidl og blev kaldt til samtale. Hvad der egentlig begyndte som noget ikke særligt overvejet, ændrede sig fuldstændig efter det første år som elev, hvor jeg fik en ny chef, der åbnede døren til et job med ansvar og muligheder, siger Dennis Sørensen.

Den nye chef kunne se, at eleven var pligtopfyldende og gav ham mere ansvar. Og jo mere ansvar – jo mere gas gav Dennis Sørensen sin indsats i butikken. Det blev belønnet med endnu mere ansvar og flere opgaver.

- Pludselig blev jeg motiveret på en måde, som jeg aldrig havde oplevet det. Jeg opdagede karrierestigen i Lidl og kunne få lov til at udvikle mig – og hele tiden med støtte fra kæden. Det ændrede totalt mit syn på min fremtid. Nu vidste jeg, hvad jeg ville. Denne afklaring har været virkelig værdifuld, siger Dennis Sørensen, der nyder at få lov til at give tilbage til de unge, som bliver ansat i hans butik.

Øjenhøjde med de unge

At være i øjenhøjde med de unge betyder meget for butikschefen. Når de unge møder ind i butikken, bruger han altid et par minutter på at tale med dem, så de føler sig mødt, inden de går i gang med dagens opgaver.

- Hvis man møder de unge på deres banehalvdel, så får man også lettere ved at få dem til at spille på sin egen banehalvdel, siger Dennis Sørensen og tilføjer, at det for de unge handler meget om at føle sig respekteret.

Og det er en følelse, han godt kan genkende fra sig selv. Både som erfaren butiksmand og fra sin elevtid.

Selv er han stadig på vej op ad karrierestigen, og han har taget hul på en lederuddannelse, der fylder hans bagage op med mere psykologi og situationsbestemt ledelse i praksis.

- Næste skridt er at blive distriktschef i Lidl, siger Dennis Sørensen.

Hvordan har Lidl klædt dig på til at lede?

- Jeg har været igennem alle ledelsesforløbene både som souschef og butikschef. Det har givet mig redskaber til at lede og strukturere arbejdet. Også når jeg er kommet ud på dybt vand, har jeg mærket kædens opbakning. Så er det alt andet lige nemmere at gå hele vejen.

Dennis Sørensen glæder sig over, at Lidl tager medarbejderudvikling meget alvorligt.

- Men jeg ser også gerne, at det bliver et fokusområde for kæderne generelt og på uddannelsesstederne. Det kan få flere til at vælge branchen til i stedet for at gå den efterhånden forventede vej på universitetet.

- Hvor er du om 10 år?

- Jeg drømmer om at blive uddannelsesvejleder. Jeg synes, at det er vigtigt, at jeg med min erfaring kan fortælle de unge om muligheder i vores branche, som er præget af fordomme. Dem vil jeg gerne være med til at nedbryde med min viden, uddannelse og personlige erfaring, siger Dennis Sørensen.

Selv har butikschefen sat en ny generation i verden. Sammen med Michela, der tidligere har arbejdet i delikatessen i SuperBrugsen, har han to drenge på 7 og 1 år.

Butikschefens opgaver i Lidl
•    Lede og fordele den daglige butiksdrift
•    Tage del i den daglige drift af butikken, f.eks. varebestilling og -opfyldning
•    Oplære, uddanne og motivere  medarbejdere i butikken
•    Planlægge aktiviteter og arbejdsplaner
•    Implementere, analysere og optimere Lidls butikskoncepter
•    Analysere og følge op på nøgletal og bruge dem aktivt til at nå butikkens mål. Herunder omsætte KPI’er til håndgribelige mål og fokusområder
•    Rekruttere nye medarbejdere
 

Opdateret 10. nov 2023