Varer for et trecifret millionbeløb skifter hænder gennem Vigo

Reitan 17. feb 2021 -
3 min læsetid
This describes the image
Rema 1000 har sit helt eget bud på onlinehandel med dagligvarer. For tiden bliver kædens alternativ markedsført kraftigt over for københavnerne. Foto: Rema 1000
  • Rema 1000’s deleøkonomiske onlineløsning Vigo har for alvor fået vind i sejlene under corona-krisen. Ifølge Rema 1000 leveres der i dag én ordre hvert tiende sekund i kædens åbningstid

  • ONLINE-OUTSIDERNE

    Duellen mellem markedsleder Nemlig.com og Salling Group, der debuterer som egentligt e-supermarked med Føtex’ hjemmeleverancer, trækker stor opmærksomhed, mens en tredje større spiller, Coop.dk/Mad, står lidt i skyggen. Digital fødevarehandel er imidlertid langt mere end de mest kendte, og nogle aktører i underskoven skiller sig markant ud.

Med online-tjenesten Vigo er Rema 1000 gået i en anden retning end de fleste konkurrenter. Hvor andre kæder, der leverer dagligvarer ud til kunderne – fra Coop over Nemlig.com til Salling Groups helt nye hjem.foetex.dk – baserer deres onlinetjenester på professionelle fragtløsninger og chauffører, er Vigo baseret på kundernes velvilje og lyst til at levere varer ud til - og for - hinanden.

Selv holder Rema 1000 kortene tæt til kroppen, hvad angår det gennemsnitlige indkøb og den samlede omsætning for Vigo-tjenesten, der blev lanceret tilbage i 2016. Men gennem reklamer og avisannoncer er det alligevel muligt at få en idé om, hvor stor tjenesten efterhånden har vokset sig – og alt peger på, at omsætningen i dag lander på den pæne side af 400 mio. kr. om året.

Tjenesten fungerer ved, at brugerne lægger bestillinger ind gennem Vigo-app’en, hvorefter andre brugere kan acceptere bestillingen og foretage købet i Rema med app’ens indkøbsliste, hvor kunden der bestiller, kan følge med. Brugerne, der vælger at levere varerne, skal selv lægge ud for købet, mens køber allerede har betalt gennem mobilepay – herefter refunderes ”leverandøren” for indkøbet og modtager betaling for leverancen.

Prisen for at få leveret varer stiger, jo større ordren er. Således koster det 19 kr. at få leveret 1 pose, 29 kr. for 2 og 39 kr. for 3 poser. Herefter koster det brugerne 5 kr. ekstra pr. pose, mens Rema 1000 fratrækker 5 kr. af betalingen i administrationsgebyr.

”Deleøkonomiske muskler”

Med Vigo er der ikke noget minimumskrav til en bestilling, hvilket betyder, at kundekurvene kan variere meget og omfatte alt fra småindkøb af basale dagligdagsprodukter, inklusive tobaksprodukter, til storindkøb på vegne af en familie.

I lokale avisannoncer, lyder det fra adm. direktør i Vigo, Jesper Bove-Nielsen, at ”vi (har) nået en milepæl, hvor der hver 10. sekund i vores åbningstid leveres en ordre hjem til en kunde. 80-90 pct. af alle bestillinger leveres enten til fods eller på cykel, og det tilsammen gør løsningen mere bæredygtig.”

Med en gennemsnitlig åbningstid på 14 timer i kædens butikker betyder det, at der dagligt udgår over 5.000 bestillinger fra de over 350 Rema-butikker herhjemme.

Tager vi udgangspunkt i en gennemsnitlig kundekurv på omkring 200 kr. – og det er formentlig i den lave ende - betyder det, at Vigo dagligt omsætter for ca. 1 million kr. svarende til 365 mio. kr. årligt på vareindkøbet.

Dansk Handelsblad har tidligere erfaret, at de Rema 1000-butikker, der har den højeste omsætning fra Vigo-tjenesten kan omsætte for op mod 80.000 kr. dagligt. Der er naturligvis tale om butikker i tæt befolkede områder, men omsætter hver enkelt af landets 350 Rema 1000 butikker for blot 4.000 kr. om dagen i Vigo-regi, ender den samlede omsætning i Vigo på over 500 mio. kr.

 

Opdateret 17. feb