Udbringere på Remas deletjeneste afviser hamstringer

Reitan 13. mar 2020 -
This describes the image
Foto: Rema 1
Skrevet af: Søren Tougaard

Rema 1000 har en deleøkonomisk e-løsning, som hedder Vigo, hvor mere end 100.000 tilmeldte personer handler ind og bringer ud for andre medborgere mod en betaling på typisk 29-39 kr. for to til tre poser med varer.

Men ingen, der bringer ud via tjenesten, ønsker tilsyneladende at hjælpe andre med at hamstre fødevarer i hobetal, oplyser kommunikationschefen i Rema 1000.

- Vi oplever konsekvent, at åbenlyse hamstringsordrer på vores deleøkonomiske e-løsning Vigo bliver afvist af de mange danskere, der har meldt sig som indkøbere. Tusind tak for det. Så er der nemlig ikke kun nok til de få - men også nok til alle dem, der har brug for hjælp til de nødvendige indkøb i denne specielle situation. Ingen har f.eks brug for 52 bananer eller 40 pakker gær på en gang. Og ja: det er rigtige eksempler, skriver Jonas Schrøder på Linkedin.

Virusekspert: Hamstring er dumt

TV-indslag og billeder på de sociale medier er i de seneste dage svømmet over med folk, der hamstrer dagligvarer i panik.

Især produkter som toiletpapir, mælk, gær, brød og kolonialvarer som ris og pasta har der været rift om.

Hamstringen i de fysiske butikker er dog noget nær det dummeste, man kan gøre, lyder det fra en professor i virologi.

- Hamstring er kontraproduktivt - især når man ikke skal deltage i store forsamlinger, men alligevel tager ind i et fyldt supermarked for at hamstre og står tæt med en masse andre. Det er så – undskyld mig – dumt, som det overhovedet kan være, siger Allan Randrup Thomsen fra Københavns Universitet til Finans.

 

 

Opdateret 10. nov 2020