Turbokyllingkampagne angriber Rema 1000
Opdateret:
I dag indleder dyreværnsforeningen Anima en målrettet kampagne mod discountkæden Rema 1000.
Kampagnen kører blandt andet på sociale medier og i avisannoncer, ligesom den også omfatter demonstrationer i de største byer.
I annoncen opfordrer Anima til, at Rema 1000 kommer ind i kampen for at få turbokyllingen ud af køledisken.
"Størstedelen af de kyllinger, I sælger, er hurtigvoksende kyllinger - også kendt som turbokyllinger. Det er et af de dyr i det danske landbrug, der har det allerværst".
"Tre ud af fire kyllinger kan ikke gå normalt på grund af den massive vægt. Kyllingen lever på, hvad der svarer til under et A4-ark", står der endvidere i annoncen rettet mod Rema 1000.
Kampagne vækker undren i Rema 1000
I Rema 1000 undrer kommunikationschef Jonas Schrøder sig over kritikken.
35 pct. af Remas kyllinger er nemlig i dag økologiske eller har det højeste dyrevelfærdsmærke på tre hjerter med adgang til udeareal, understreger kommunikationschefen.
Resten er af racen Ross 308, som sælges bredt i dagligvarehandlen.
- Vi er i gang med at udfase Ross 308, men det skal ske i et tempo, hvor kunder og producenter er med, da den koster mere. For selvom en tredjedel af vores sortiment i dag er høj velfærd, står det kun for 6 pct. af omsætningen i antal og 11 pct. i kroner. Det vil være nemt at købe udenlandsk, men så risikerer vi, at danske landmænd bliver kørt ned økonomisk. Det vil vi ikke bidrage til. Vi har i over 20 år støttet danske landmænd og kun solgt dansk, og det bliver vi ved med, så vi dermed støtter omlægning til mere dyrevelfærd. Aktuel status er, at vi efter nytår skifter endnu mere konventionel dansk kylling til dyrevelfærd, og sådan bliver vi ved, til vi ikke har mere Ross 308, skriver Jonas Schrøder på Linkedin.
Samtidig undrer Jonas Schrøder sig over, at Anima roser de aktører, der skifter til kylling med blot et dyrevelfærdshjerte, der kun lever ca. 10 dage længere end turbokyllingen.
- Er det virkelig niveauet for dyrevelfærd, som Anima er tilfredse med i dag?, spørger Remas kommunikationschef.
I hjemlandet Norge har Rema 1000 for få uger siden fået ros for netop at være den eneste dagligvareaktør, der sælger langsomt voksende kylling, som har fokus på dyrevelfærd.
Herhjemme har konkurrenten Lidl tidligere meldt ud, at kæden udfaser de udskældte kyllinger.
Og siden 1. oktober har Aldi udfaset turbokylling, så al fersk kylling i discountkæden nu er fra danske kylling af racen Ranger Gold og mærket med "Bedre Dyrevelfærd" (et hjerte), oplyser Louise Wendelbo, kommunikationschef i Aldi Danmark.
Læs også: Dagligvarekæde lukker for salg af udskældte industrikyllinger