Tre ud af ti varer i Rema 1000 bærer kædens eget navn

Reitan 2. dec 2019 -
This describes the image
Rema 1000s eget mærke skaber loyale kunder Arkivfoto: Ulrik Samsøe Figen
Skrevet af: Søren Tougaard

Dagligvarekædernes egne mærker, de såkaldte private label, har haft tendens til at vokse støt hvert år.

Kæderne benytter i dag nemlig ikke kun private label for at tilbyde kunderne et billigere alternativ til mærkevarer. Private label er også med til at diffentiere kæderne fra hinanden og skabe kundeloyalitet.

Det gælder også i Rema 1000, hvor discountkædens eget mærke ”Rema 1000” udgør op imod tre ud af ti varer i sortimentet.

”Vores egne Rema 1000 mærkevarer er ”hjertet” i vores forretning, og i dag fylder de ca. 25-30 pct. af sortimentet. Det forpligter, når vores eget navn står på produkterne, og vi er stolte over at tilbyde vores kunder kvalitetsvarer til faste lave priser”, udtaler Anders René Jensen, indkøbs- og marketingdirektør i Rema 1000 i en annonce.

Som tidligere skrevet i Dansk Handelsblad varsler Salling Group næste år en omfattende private label-serie under brandet ”Salling” med i alt 6.000 produkter, der i første omgang lanceres i Bilka og Føtex.

Trods udsigten til en endnu større private label-kamp i dansk dagligvarehandel, har Rema 1000 dog ingen aktuelle planer om at speede endnu mere op for private label-andelen i kædens 341 butikker.

- Vi følger altid vores kunders ønsker og behov - og vi vil gerne sælge både mærkevarer og egne varer. Det vigtigste er, at de varer, vi har, bidrager til vores kunders dagligdag og vores prisprofil. Hvordan tingene udvikler sig de kommende år, er derfor ikke til at spå om, siger Anders René Jensen.

34 produkter fra Gram Slot

Udover Rema 1000-mærket sælger butikkerne også kædernes eget økologiske profilmærke ”Gram Slot”, som efterhånden har spredt sig til også at omfatte øl, ost, spegepølse og havrekager, foruden grøntsager, mejeri- og melprodukter.

Foreløbigt er der 34 Gram Slot-produkter i sortimentet, hvilket er 10 flere end i starten af 2017.

- Vi overvejer hele tiden nye spændende produkter - så vi regner da med i fremtiden at lancere flere produkter fra Gram Slot, siger Anders René Jensen, der med Rema 1000’ medejerskab af det sønderjyske landbrug sidder meget tæt med i udviklingen af nye produkter i den økologiske serie.

Der findes i dag ikke en samlet oversigt private label-andelen i dansk dagligvarehandel.

Sidste gang, organisationen Private Label Manufactures Association (PLMA) offentliggjorde den danske private label-andel, var for to år siden.

Dengang udgjorde private label-andelen i værdi 26,6 pct., svarende til mere end hver fjerde omsætningskrone i dagligvarehandlen.

Opgjort i volumen var private label-andelen endnu højere med 32,6 pct. - eller godt hver tredje solgte varer.

Opdateret 10. nov 2020