Svenskere køber mere på nettet
Salget af dagligvarer på nettet fortsætter med at vokse i Sverige. I 2014 steg nethandlen med dagligvarer med 41 pct. til tre mia. skr., og i 2015 ventes salget at stige yderligere til omkring 4,1 mia. skr., viser en rapport "Digital Mathandel" fra Svensk Digital Handel.
Stadig flere svenskere prøver at købe ind på nettet, og sidste år havde hver fjerde svenske forbruger prøvet at købe ind i en af de svenske netbutikker på dagligvaremarkedet. Andelen af forbrugere, som handler på nettet, er steget konstant siden de første målinger i 2010.
Ifølge Svensk Digital Handel siger de fleste handlende på nettet, at det er tidsbesparende at købe dagligvarer digitalt, og at det er mere bekvemt.
- Det ligger i tiden at handle på nettet. Mange ønsker at lette deres hverdag og synes, at det sparer tid at foretage hverdagens dagligvareindkøb på nettet, siger Jonas Ögvall, adm. direktør i Svensk Digital Handel.
Netbutikker med et fuldt dagligvaresortiment er i dag mere populære end netbutikker med måltidsløsninger og specialvarebutikker.
- Ny teknik driver væksten i branchen, og det ses også i dagligvarehandlen. Stadig flere køber fødevarer digitalt, og vi ser en stigning i antallet af forbrugere, som køber ind på mobilen, siger Jonas Ögvall.
Af Henrik Denman
Foto: ICA