Støjgrænser udfordrer distributører i ydertimer

Reitan 18. jan 2019 -
This describes the image
Foto. Reitan Distribution
Skrevet af: Søren Tougaard

For den danske transportbranche er der nok af udfordringer at slås med i dagligdagen. Ca. seks af ti transportvirksomheder angiver i en tidligere erhvervsklimaundersøgelse trængslen på vejnettet som et stigende problem.

Ifølge en fremskrivning fra Vejdirektoratet vil trafi kmængden stige med 14 pct. frem mod 2030. Samtidig står branchen lige nu og mangler 2.500 chauffører.

Hos Reitan Distribution i Horsens er det dog hverken den trafikale trængsel eller chaufførmanglen, der er den største hurdle i dagligdagen, men derimod de vejledende støjgrænser for leveringer i ydertimerne mellem kl. 22-07.

Reglerne betyder, at nogle kommuner ligefrem kan have direkte forbud mod varetransport og levering i dette tidsrum - til stor gene for vognmænd og distributører.

- Vi vil gerne fjerne trafikken fra trængselstidspunkterne, og vi vil også gerne fjerne den tunge trafik fra byerne, når børnene går til og fra skole, men i nattetimerne bliver vi begrænset af, hvor meget vi må støje, og her er der meget restriktive krav. Det rammer os rigtig meget, siger Preben Lyng Nielsen, transportchef i Reitan Distribution.

Reitan Distribution har underleverandører til at levere til de ca. 330 Rema 1000-butikker alle ugens syv dage. Derudover er distributionsvirksomheden den klart største leverandør i conveniencesektoren med leverancer til 7-Eleven, Circle K, Q8 og OK Plus.

Forskel på kommuner

For at begrænse støjgenerne - specielt i de større byer og ved leverancer nær boligområder - har Reitan Distribution blandt andet investeret i cryoteknologi til at erstatte dieseldrevne køleanlæg i trailere. 107 af Reitans 125 store trailer-kølerflåde anvender i dag cryoteknologi, som udover at være stor set CO2-neutral også larmer langt mindre.

- Trailere der bliver kølet via cryoteknologi larmer ikke mere end ventilatoren på en pc. Man kan nærmest ikke høre, at det kører, fortæller Preben Lyng Nielsen.

Støj fra butikker og virksomheder reguleres herhjemme af Miljøbeskyttelsesloven. De aktuelle grænseværdier for støj på 35 decibel i ydertimerne kl. 22-07 er dog blot vejledende.

Kommunen kan dog omsætte vejledningen til krav. Det sker typisk, hvis der har været klager fra naboer.

Der er dog eksempler på store forskelle i, hvordan de enkelte kommuner håndterer støjreglerne for levering i ydertimerne, fortæller Finn Zoëga, chefkonsulent i Teknologisk Institut.

- I specielt mindre kommuner, som ikke har store ressourcer til rådighed, synes man at ty til den hurtige løsning at give et forbud mod at levere i ydertimerne. Det kan ødelægge planlægningen og effektiviseringen for distributørerne. Så der er bestemt nogle udfordringer ved, at distributører kan være forhindret i at levere i ydertimer, men i stedet må levere i myldretidstrafikken, siger Finn Zoëga.

Mindre støj

Han har dog svært ved at forestille sig, at støjreglerne bliver lempet, da støj udgør en miljøfaktor og er til gene for beboere.

Derfor er investeringer i mere støjsvagt materiel samt uddannelse af chauffører vejen at gå, mener chefkonsulenten fra Teknologisk Institut.

- Man bliver nødt til at se på materiellet, lastbilen og uddannelse af chaufføren for at finde flere støjsvage løsninger. Der er f.eks. en certificeringsordning på vej på støjsvagt materiel under Miljøstyrelsen. Langt hen ad vejen kan distributørerne dog opnå gode resultater ved at gå ind i et samarbejde med kommunerne for at drøfte mulige løsninger, understreger Finn Zoëga.

Cryoteknologi i Reitan Distribution
Stort set hele Reitan Distributions kølerflåde på 125 trailere køler i dag med cryoteknologi i stedet for at køle med et dieseldrevet køleranlæg. Cryoteknologi har flere fordele. Det giver
en stor, årlig CO2-besparelse, da CO2 bliver omdannet til tør-is som er 98 pct. CO2-neutral. Samtidig støjer det langt mindre, ligesom cryoteknologi er langt hurtigere om at køle den ønskede temperatur i forhold til diesel.

Vækstteam sætter fokus på støjsvag levering
Erhvervsministeriet nedsatte sidste år Vækstteam for handel og logistik, i hvilket blandt andre DSV var repræsenteret. Vækstteamet anbefaler regeringen at ”udarbejde
en vejledning og en frivillig certificeringsordning for støjsvagt udstyr og i samarbejde med kommunerne give virksomheder med certificeret udstyr en garanti for, at de kan levere
varer i ydertimerne på samme vilkår på tværs af kommunerne”. Desuden foreslår vækstteamet regeringen at ”udvide leveringsvinduet til dagligvarebutikker, eksempelvis ved at det som hovedregel er muligt at levere hele døgnet, såfremt der anvendes certificeret støjsvagt udstyr, og regler for stille færden overholdes”.

Opdateret 10. nov 2020