Socialt engagement giver 7-Eleven goodwill

Reitan 1. jul 2016 -
This describes the image
| Foto: 7-Eleven I København har 7-Eleven egen vogn i Pride-optoget sammen med radiostationen Nova. Foto: 7-Eleven|Foto: Ulriks Samsøe Figen

 

Når mangfoldighedsfestivalen Pride løber af stablen i København, Aarhus og Aalborg sidst på sommeren, kan ingen være i tvivl om, at 7-Eleven er med.

Butikkerne i disse byer er - ligesom kaffekopperne - pakket ind i regnbuefarver, og kædens donuts er pyntet med farvestrålende glasur.

- Vi er blevet så store, at vi føler, at vi har et socialt ansvar i samfundet, og derudover vil vi gerne vise, at vi byder alle velkommen i vores butikker – uanset alder, religion, hudfarve og seksuel orientering. Det drejer sig i sidste ende om hele tiden at knytte nye forbindelser, siger adm. dir. i Reitan Convenience, Jesper Østergaard.

7-Eleven støtter også andre sociale formål som eksempelvis organisationen MOT, der med undervisningsmateriale samt aktiviteter og foredrag på folkeskoler støtter teenagere i at træffe svære valg.

- Vi har mange unge kunder, men mindst lige så vigtigt for os er det, at vi har cirka 400 unge under 18 år ansat i vores butikker. Det er deres første møde med arbejdsmarkedet, og i den situation vil vi gerne have en opdragende rolle og lede de unge i en rigtig retning, siger Jesper Østergaard.

Vil gerne lære købmændene mere

7-Eleven deler hus med MOT i København, og organisationen præsenterer også sine oplæg på møder i 7-Eleven.

- Vi vil gerne gøre mere ud af, at MOT er med på vores købmandsmøder for at give købmændene en bedre viden om, hvordan de kan støtte de unge, fortæller Jesper Østergaard,

Kæden støtter dog også formål, som Jesper Østergaard ikke vil udnytte i sin markedsføring.

- Vi får cirka en henvendelse om ugen, så vi må overveje meget, hvad vi støtter. Kæden er involveret på mange forskellige godgørende områder og hjælper gerne med indsamlinger, men det er ikke alt, jeg vil lægge på vores Facebook. Det ville eksempelvis give mig en dårlig smag i munden at slå plat på syge eller særligt ramte grupper, siger Jesper Østergaard.

MOT:

- blev grundlagt i Norge i 1997 af topidrætsudøvere

- kom til Danmark i 2013

- målet er at bidrage til robuste og trygge ungdomsmiljøer

- har et program, der henvender sig til 7. – 9. klasse i folkeskolen med fokus på unge i skolen og i fritiden

- bruger bl.a ung til ung-formidling, øvelser og rollespil for at gøre de unge bevidste om værdien i at træffe egne valg, tage vare på hinanden og vise mod

- har i Danmark 7-Eleven, Rema1000 og Uno-X som hovedsponsorer

(Kilde: MOT)

Opdateret 10. nov 2020