Se Reitans nye cafékæde

Reitan 27. aug 2020 -
This describes the image
||||||| Fotos: Helle-Karin Helstrand||Foto: Helle-Karin Helstrand|||||

Et nyt kaffe- og madkoncept har i ly af corona-pandemiens mørke set dagens lys i Københavns Lufthavn. Konceptet, der har navnet Caffeine, åbnede den 17. juni mellem bagageudleveringen og nedgangen til lufthavnens togstation og som nabo til en ny 7-Eleven.

Se video her: 7-Elevens ejer åbner ny cafékæde

Udover naboskabet har 7-Eleven og Caffeine det til fælles, at de begge er ejet af Reitan Convenience Danmark. Og det er ifølge Daniel Ødegaard, salgschef og hovedmand bag udviklingen af konceptet, også det eneste.

- Vi har i en længere periode set et potentiale for mere eksklusivt og rendyrket kaffe- og madkoncept på det danske marked. Det er Caffeine. Og det er vigtigt for os, at vi holder de to brands meget adskilt. Gæsterne må aldrig tro, at det er lige meget, hvilken af de to koncepter man vælger, siger Daniel Ødegaard.

Franchisetageren i den første Caffeine er en erfaren franchisetager i 7-Eleven, men i kommende Caffeine-cafeer skal koncepterne adskilles helt.

- Vi har valgt Baskim Emurlahi, fordi han er en vores dygtigste købmænd. De kommende Caffeine skal ikke ligge ved siden af en 7-Eleven, og vi forventer samtidig, at vi som udgangspunkt finder franchisetagere uden for systemet, siger Daniel Ødegaard.

Mens 7-Eleven er convenience til folk på farten, skal Caffeine være mere eksklusivt.

- Vi har med vores madudvikler Per Dyhrehegn i spidsen selv udviklet alle opskrifter, og der er virkelig kælet for smagen. Indretningen i Caffeine lægger samtidig op til, at man kan sidde at hygge sig, arbejde eller måske holde et møde, mens 7-Eleven i højere grad er den hurtige løsning til mennesker på farten. Vores DNA er "Love for organic coffee and fresh food", siger salgschefen.

Konkurrenterne er - naturligt nok - ikke 7-Eleven, men på kaffesiden blandt andre Starbucks, og Espresso House og på madsiden Emmerys, Lagkagehuset samt Joe & The Juice.

Flere cafeer i støbeskeen

Konceptet i lufthavnen er testet, mens lufthavnen har kørt på meget lavt blus. I skrivende stund er aktiviteten dér ca. 20 pct. af normalen, og kun 19 salgsenheder ud af 137 er i drift.

- Inden vi ruller konceptet ud andre steder, har vi haft mulighed for at tilpasse og finpudse her i ro og mag. Vi har kun ét skud i bøssen: Giver vi ikke gæsten en fantastiske oplevelse første gang, så kommer han eller hun ikke igen. Vores mål er underspillet luksus: Vores gæster skal overraskes og have en wouw-oplevelse både på mad, atmosfære og service, siger Daniel Ødegaard.

Han tilføjer, at der findes en stor gruppe forbrugere, der gerne vil betale for kvalitet og det er netop dem, Caffeine henvender sig til.

Daniel Ødegaard vil ikke sætte tidspunkt eller konkrete placeringer, men konceptet er ikke kun udviklet til Københavns Lufthavn eller København.

- Vi har helt konkrete placeringer i søgelyset, og jeg håber, at vi åbner flere i de kommende måneder. Jeg vil ikke sætte konkret antal eller steder på, men i København kunne det for eksempel være på Strøget og andre meget trafikerede lokationer. Vi skal have gjort brandet kendt i en fart, siger han.

Udgangspunkt i Baltikum

Daniel Ødegaard var ikke været helt på bar bund, da han og teamet skulle udvikle konceptet. Caffeine er nemlig en baltisk kæde med 60 kaffehuse i Estland, Letland og Litauen. Den første Caffeine åbnede i Vilnius i 2007, og i 2018 købte norske Reitangruppen brandet og kæden.

- Caffeine er i dag den største kaffekæde og et de stærkeste mærkevarenavne i Baltikum, hvor kæden er et rent highend kaffekoncept. Men det var ikke sådan, vi så potentialet i Danmark, hvor der allerede er mange kaffebarer. Til gengæld kunne vi se, at der er et potentiale i markedet for et koncept, hvor vi kombinerer highend-kaffe med et bredt madudvalg af høj kvalitet. Det har vi skabt med Caffeine, og der kommer convenience ind: Man behøver ikke gå to steder hen for at få kvalitetskaffe og mad, siger Daniel Ødegaard.

Han fortæller, at i Baltikum har mange af Caffeine-kaffehusene eget risteri. Det er dog ikke tilfældet i Danmark.

- Men kaffebønnerne er økologiske og fairtrade og udvalgt af os til det danske marked. Vi får dem ristet specielt til os, siger Daniel Ødegaard.

Som noget ret nyt i Danmark forsøger Caffeine sig med nitrokaffe, der er kold kaffe tilsat kulsyre. Det giver en anelse brus og dermed en anderledes smagsoplevelse.

Smagen i fokus

I en lang skabskøler er mad og drikke, der for de fleste varenumres vedkommende ikke kan købes andre steder.

- Det er muligt at købe en cola og en øl, men Caffeine har slet ikke det brede udvalg, som vi har i 7-Eleven. Til gengæld tilbyder vi kvalitetsbrand inden for andre drikkevarer som juice, sodavand og ingefærshots, og som for alle produkters vedkommende er smagen i første række, men der også er tænkt i økologi og bæredygtighed både hvad angår mad og emballage. Der er også produkter til gæster, der ikke vil have gluten, laktose eller kød, siger Daniel Ødegaard.

I køleren er også wraps, salater, frugt i små stykker, skyr og bircher-müsli, og i køledisken er et udvalg af pizzastykker, rugbrødsandwich, surdejsboller samt et stort udvalg af skærekager som brownie, cheesecake og rabarbercrumble.

Mens den indpakkede mad produceres ude af huset - som udgangspunkt lokalt - laves blandt andet sandwich og pizza i det synlige køkken.

Udtrykket i Caffeine er som udgangspunkt det samme som i de baltiske kaffebarer.

- Men vi har arbejdet meget på at gøre den danske udgave unik i forhold til, hvad der ellers er her i landet, siger salgschefen.

Eksempelvis er der på alle borde en krog integreret i bordpladen, så man kan hænge sin taske. Ligeledes er der stikkontakter ved alle borde, så det er muligt at oplade mobiltelefoner og computere. Under loftet hænger grønne planter, der i lufthavnsudgaven er kunstige. Lamper med svag belysning skal øge hyggestemningen.

- Gæsterne kan vælge at sidde eller tage mad og drikke med. Spiser de på stedet, får de maden serveret i vores specialfremstillede keramikstel med rigtigt bestik, siger Daniel Ødegaard.

 

[caption id="attachment_90386" align="aligncenter" width="696"] Foto: Helle-Karin Helstrand[/caption]

Baskim Emurlahi er franchisetager i Reitan Conveniences nye kaffe- og madkoncept, Caffeine. Han er 40 år og lang erfaring i Reitan Convenience.

Således blev han for første gang købmand i 7-Eleven som 22-årig efter at have taget en lederuddannelse i Salling Group - dengang Dansk Supermarked.

Han driver i dag lufthavnens fire 7-Eleven-butikker - hvoraf en pt er lukket af corona - og dertil en 7-Eleven i Vallensbæk og én i Hellerup.

- Mine venner har længe stukket til mig og spurgt, om jeg ikke snart skulle prøve noget andet. Men Reitan Convenience er min familie, og arbejdet med kunder gæster og medarbejdere, der ind i mellem afløses af kontorarbejde, passer godt til mig. Det er mange timer, for jeg er også med på gulvet. Men det er en livsstil, og med Caffeine får jeg lov til at prøve noget nyt, siger Baskim Emurlahi.

Opdateret 10. nov 2020