Sainsbury's vil genopfinde supermarkedet

Reitan 10. aug 2015 -
This describes the image
Skrevet af: Henrik Denman

En af de store aktører på det engelske dagligvaremarked, Sainsbury's, vil genopfinde supermarkedet som indkøbssted og føre supermarkedet ind i moderne detailhandels konkurrence mod discountkæder, conveniencebutikker og online shopping.

Sainsbury’s har efter længere tids forarbejde planer klar for seks supermarkeder med det nye koncept, som skal åbne senere i år.

I et stort interview i den engelske avis The Daily Telegraph fortæller Sainsbury's topchef, Mike Coupe, om kædens fremtidsplaner for supermarkedsformatet. Kæden ønsker endnu ikke at offentliggøre placeringen af de nye supermarkeder eller tidspunktet for åbningen.

Mere bekvemt

Målet med det nye supermarkedskoncept er at gøre indkøbet mere bekvemt. Derfor vil de varer, som kunden skal forbruge samme dag eller dagen efter, blive placeret forrest i butikken, mens produkter til længerevarende forbrug som køkken- og toiletruller placeres længere ind i butikken.

Sainsbury's ønsker desuden at få kunderne ind og ud af butikkerne hurtigere, så kæden er ved at udvikle en ny selvscanningsteknologi til indkøbsvogne og en app til mobiltelefonen, der fortæller kunden, hvor de varer, hun ønsker at købe, findes.

Kiosker som kundeservice og tobakssalg vil blive opgraderet, så de kan tage sig af kunder med små indkøb.

Ændrer vaner

Sainsbury's planlægger også at åbne afdelinger af den engelske kæde Argos, som sælger en bred vifte af udvalgsvarer inden for legetøj, hjem og have og forbrugsteknologi, ligesom Sainsbury's vil åbne flere serviceafdelinger, bl.a. til at veksle valuta.

Mike Coupe mener, at den største udfordring for Sainsbury's er forbrugernes ændrede indkøbsvaner, som har sat de store supermarkeder uden for bymidterne under pres.

– Verden med one-stop indkøb og opførelsen af megabutikker er ændret. Gennem 25 år har detailhandlen været drevet af at bygge stadig større og flere butikker, så skulle kunderne nok komme. Uanset om det skyldes den økonomiske krise eller udviklingen af ny teknologi ser vi er verden, hvor kunderne har flere valgmuligheder end nogensinde, og at de vælger at købe ind på en anden måde, siger topchefen til The Daily Telegraph.

Af Henrik Denman
hede@dhblad.dk

Foto: Sainsbury's

Opdateret 10. nov 2020