Rivaler svarer igen på Remas priskrig

Reitan 13. jan 2017 -
This describes the image

2017 var ikke blevet mange dage gammel, før Reitangruppens norske markedsleder Rema 1000 satte liv i kludene i branchen med lanceringen af en ny loyalitetsapp - ”Æ” hedder den.

App’en sikrer først og fremmest Remas kunder 10 pct. rabat på frugt og grønt og de varer, de køber mest af, og den er Remas nye våben i en situation, hvor kæden ikke har leveret den sædvanlige vækst sidste år.

På to døgn havde de første 300.000 nordmænd hentet Æ, men der går nok en tid, før det bliver til at vurdere, om den bliver en succes - lige som app’en med tiden kan komme til at rumme flere tiltag.

”Vi giver os aldrig”

Men i første omgang levede den måske ikke helt op til den massive markedsførings-hype, der var gået forud, og de nærmeste konkurrenter var hurtigt på banen med modtræk til Remas erklærede priskrig.

I modsætning til Rema havde både Coop i Norge og den værste rival, Norges-Gruppens lavpriskæde Kiwi, hver deres loyalitetsprogram i forvejen.

Især Kiwi slog hårdt tilbage, bl.a. ved at øge kædens eksisterende rabat på frugt og grønt.

- Vi giver os aldrig på pris! Derfor fordobler vi bonussen på fersk frugt og grøntsager fra 7,5 til 15 pct., erklærede Kiwis topchef Jan Paul Bjørkøy allerede samme dag i en presse-meddelelse.

Han forsikrer om, at Kiwi tager priskampen op hvornår som helst.

- Hvis vi opdager, at en konkurrent har sat prisen på en vare ned, så sænker vi den tilsvarende, eller gerne mere. Vi skal aldrig give os på pris. Det er vores løfte, siger Bjørkøy, der samtidig får sendt en syrlig kommentar til konkurrenten:

- Til lykke og velkommen bag efter, Rema! Vi har haft et fordelsprogram i 20 år nu, og synes bare, at det er morsomt, at Rema er blevet så tydeligt inspireret af vores Kiwi Pluss.

Opdateret 10. nov 2020