Rig købmandsfond styrker Remas ekspansion

Reitan 2. jun 2016 -
This describes the image
Arkivfoto: Helle-Karin Helstrand

Landets hurtigst voksende kæde, den norskejede franchisekæde Rema 1000, har fået installeret en ekstra motor, der kan sætte yderlige fart i ekspansions-bestræbelserne.

Det er købmandssektorens særdeles velhavende fond KFI, som selv stræber efter vækst, og derfor har øget samarbejdet med Rema betydeligt.

- Vi har løbende drøftelser med Rema 1000, lige så ofte som vi har med Dagrofa. Og vi har lige så mange nye projekter med Rema, som vi har med Dagrofas kæder, siger KFIs adm. direktør Jesper Loiborg.

Ud af godt 30 nye projekter i støbeskeen hos KFI - som dog ikke nødvendigvis bliver til butikker alle sammen - svarer det til ca. 15 nye Rema’er.

Efter at have etableret otte spritnye butikker i fire købmandskæder sidste år forventer Jesper Loiborg på lidt længere sigt, at KFI godt og vel kan fordoble ’årsproduktionen’ til op mod 20 nye butikker, når man tæller køb af andre udvikleres færdige butikker med.

Rema 1000s adm. direktør Henrik Burkal er klar til at skrue yderligere op for makkerskabet med fonden.

- Vores sammenspil med KFI er styrket og godt. Vi er godt tilfredse med, at KFI arbejder for at styrke den selvstændige købmand, også i Rema-regi. Lige nu arbejder vi på yderligere at forbedre vores samarbejde med KFI til gavn for den selvstændige købmand, siger han.

50 nye købmands-butikker per år

KFI har en ejerandel på godt 41 pct. i Remas konkurrent Dagrofa, som fonden hidtil har kørt et meget tæt parløb med om nyetableringer og moderniseringer.

Det fortsætter uforandret, men KFI kommer med det øgede samarbejde med Rema 1000 tættere på intentionerne om at pleje hele købmandssektorens interesser.

- Vi har et godt og tæt samarbejde med Rema, som vi har udbygget over de sidste år, og det vil vi gerne fastholde og meget gerne udbygge yderligere, for de er en vigtig del af købmandsbranchen. De er meget ambitiøse i Rema, så de passer godt til os. Rema 1000 er en vækstcase, og KFI er en vækstcase. Og det er Dagrofa jo også - især med Meny og Kiwi, siger Jesper Loiborg.

De to store virksomheder i købmandssektoren har også nogle af branchens heftigste ekspansionsmål. Dagrofas målsætning for Kiwi er 15-20 nye butikker om året, for Meny er det fem, mens Rema vil nå 20-25 nye butikker hvert år.

Opdateret 10. nov 2020