Rema1000: Vi sælger mest frugt og grønt
Danskerne bruger et tocifret milliardbeløb i dagligvarehandelen på varer, der ikke lige frem går hånd i hånd med de sundhedsdagsordener, som kæderne gerne markedsfører.
Cigaretterne topper ifølge Nielsen som største enkelte varegruppe med et salg på 6,6 mia. kr. i 2015, mens vin er nummer tre med 5,7 mia. kr., og til sammen bliver der brugt pænt over 20 mia. kr. på varer, der næppe nogensinde kommer med i ernæringseksperternes anbefalinger.
Det har imidlertid knebet noget med at få kommentarer til tallene fra flere af de fire største dagligvarevirksomheder i Danmark.
Coop Danmark peger på, at de store beløb også skyldes, at det overvejende er kraftigt afgiftsbelagte varer.
- Var opgørelsen opgjort i styk, ville billedet se helt anderledes ud. Sagt på en anden måde: Cigaretter er der i de færreste indkøbskurve, mens der er frugt og grønt i de fleste. Moralsk har vi det absolut fint med det, kunderne køber hos os, siger informationsdirektør i Coop, Jens Juul Nielsen.
Rema melder hus forbi
Discountkæden Rema 1000 vælger en anden tilgang med en melding om, at ”sådan ser Remas top-kategorier ikke ud”.
Remas kategorier er ikke fuldt sammenlignelige med Nielsens varegrupper, men ifølge kædens oplysninger er frugt og grønt på førstepladsen, pålæg og salater nummer to, mejeri treer, mens fersk kød og fjerkræ kommer ind som nummer fire.
Først derefter dukker der lidt snoller op med konfekture som nummer fem.
Det er ikke lykkedes at skaffe kommentarer fra hverken Dansk Supermarked eller Dagrofa.